KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, maj 14, 2009

Min fantastiska VHF från Alandia Lynx


Tankbåten här, Alandia Lynx, ex Warda, ex Mega Julie, ex Odyssey, ex Sanko Odyssey, ex Itel Odyssey var jag skeppare på i flera år. Från henne fick jag min fantastiska VHF-radiotelefon.


På skeppsvarvet i Japan installerades den här VHF-radion i nybygget Itel Odyssey 1975. När kraven på GMDSS-utrustning på fartygen trädde i kraft på -90talet var jag på Itel Odyssey som då alltså hette Alandia Lynx. Radion blev omodern och fick ge vika för GMDSS-anpassade radiotelefoner. Jag skruvade loss radion och stoppade den i kappsäcken när jag for hem från Alandia Lynx. Nu har radion av märket BDR-Marine, made in Norway, tjänat mig väl på husbåten i fem år. Radion fungerar som om den vore ny. Vilken kvalitet! Såna här grejer görs inte mer.

Liten ordlista för den okunnige:
VHF = Very High Frequency Radio = sjöradiotelefon. Kräver tillstånd från Kommunikationsverket att inneha och SRC (Short Range Certificate) för att hantera.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk att det är mycket lättare att köra en oljetanker än en färja som är utrustad med Aquamaster :) BFH A

Ole sa...

????

Anonym sa...

va i helvete menas med denna kommentar.förklaring följer eller sluggo