KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, juni 04, 2009

Vad har Ålandsfärjan och Explorer, ex Society Explorer, ex Lindblad Explorer för koppling till varandra?

I går skrev jag om G.A.P. Shipping Co Ltd som köpte Ålandsfärjan, döpte om henne till Expedition och byggde om henne till lyxig kryssare för iskalla vatten. 
Varför gjorde dom det? 
Jo, det var för att ersätta sitt förra fartyg Explorer som sjönk under dramatiska omständigheter efter att ha kolliderat med ett isberg i Bransfield Strait i Antarktis. Den svenske kaptenen Bengt Wiman fick beröm för den mästerliga evakueringen av passagerare och besättning. Inte en enda person skadades. Men han fick skarp kritik av haveriutredarna för att ha gått in i svår is i mörker och i för hög fart. 

Explorer den 23 november 2007. Klockan 1900 UTC den dagen sjönk hon.



M/s Lindblad Explorer byggdes i Nystad i Finland 1969. Hon beställdes av den berömde svensk-amerikanske pionjären på exotiska expeditioner, Lars-Eric Lindblad. I 38 år, under tre olika namn och med flera olika ägare gjorde hon fantastiska färder till platser i världen dit vanliga fartyg aldrig far. Hon kunde ta 118 passagerare som fick betala dyrt för de exotiska kryssningarna. 

Explorer, "The Little Red Ship", var en båt som alla sjömän kände till. Det lilla, robusta fartyget blev en symbol för äventyr och djärvhet. Hon utforskade alla tänkbara och otänkbara platser på jordklotet och varje sann sjöman önskade nog i hemlighet att han fått vara med. 

Själv följde jag hennes öden och äventyr så gott jag kunde genom alla år. Det hände olyckor. Hon grundstötte, en gång så allvarligt att hon övergavs av passagerare och besättning, men hon kom alltid tillbaka. Men den 23 november 2007 var hennes öde beseglat. Kl 1900 UTC sjönk hon efter att vatten trängde in genom en reva i skrovet. Människorna som drev omkring i livbåtarna räddades av norska M/s Nordnorge.
Frid över hennes minne.

Inga kommentarer: