KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, juni 18, 2009

"Nya" Töftöfärjan genomgår sjötester och hämtas hem

"Hon ska bli klar till midsommar", sa verkstadschefen, "så om du kommer hit i morron bitti och börjar provköra så kan vi fixa till bristerna vartefter."

Klockan åtta när jag äntrade färjan sjöd det av aktivitet ombord: Tre killar målade, en svetsade, två höll på med justeringar på motorerna och elektriker Thomas kopplade de sista sladdarna. Tjugo över åtta fick jag klarsignal att starta motorerna och jag började checka av alla system. Sedan tog jag ut henne på Sviby viken och påbörjade en förolämpande behandling. Hon fann sig snällt i mina vilda manövrer och skötte sig väl. Smärre justeringar gjordes och sex timmar senare ansåg vi färjan klar att tas i bruk.
Bosse, alltid redo, klev ombord kl 14 och vi satte kursen mot Vårdö. Klockan 18 körde vi in färjan i hemmafästet i Töftö.

"Nya" Töftöfärjan. Något målningsarbete återstår att göra innan hon är sommarvacker.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag önskar er en bra midsommar från,N60"13.293" E020"05.686" ps,hittade ej rätt teknen på tagentbordet ds.

Haddock sa...

Hej, inte vet jag vem du är men av koordinaterna att dömma bor du nära Haddocks. Glad midsommar!

Anonym sa...

Javisst.Pelle