KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, juli 19, 2009

Fjärdskär/Fjällskär ännu en gång

Nedanstående mejl och bilder fick jag efter att ha berättat om vårt besök på Fjärdskär i går. Det är så intressant så jag tar mig friheten att publicera.

Hej!

Två urgamla bilder jag i tiden fått av Sverre Scott. De är tagna på Fjällskär i Lumparen. Stenarna som ligger runt graven är väl från maskinrummet på de engelska krigsfartygen, berättade Sverre.

Hälsn.

Conny A.

Jag glömde bort att berätta att för cirka 5-6 år sedan så blev jag tillfrågad av Graham Robins om jag kunde ordna en båttansport ut till Fjärdskär för att föra ut två nya gravkors till gravarna. En blåsig höstdag bar det i väg i en liten Askeladden från Estvik. Där satt vi i blåsten, tre gubbar med två gravkors på väg ut på Lumparen. En av många udda resor man gjort.

Intressant var det att notera att på Sverre Scotts gamla foton tycks de ha haft fel namn på ingenjörssoldaten. Där stod det Wrotterby.

Conny



Tack Conny! Jag forskade litet i hur Georg Privett och Thomas Barber kunde gå och bli ihjälskjutna från Bomarsund. Fartygen höll sig ju utom skotthåll.

Nå, med detta förhåller det sig så att den stora, otympliga ångfregatten HMS Penelope gick och tövlade sig på grund på revet vid Harvgrund/Harrgrund för nära fästningen. Hon utsattes genast för häftig beskjutning. Penelope fick nio skotthål i sidan men sedan man lämpat kanonerna överbord för att lätta henne kunde hon bogseras utom skotthåll.

På det högra korset på Connys bild står texten: "H.M.S. 'Penelope'. Sacred to the memory of George Privett and Thomas Barber killed in action 1854". Någon sådan text finns inte i dag.

Och så var det namnet på holmen då. Jag har sett den kallas Fjälskär, de flesta kallar den Fjällskär och i sjökortet heter den Fjärdskär. Och den lilla holmen Harrgrund, invid vilken HMS Penelope troligen gick på grund, heter Harvgrund i sjökortet.

Man kan bli heligt förbannad över det godtyckliga sätt på vilket platser namnges i våra sjökort och kartor. Alla minns väl när ett praktarsle vid någon lanskapsmyndighet oförhappandes döpte Tomten i Kastelholm till Tomtén.

Inga kommentarer: