KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, juli 23, 2009

Ole Träflyte bunkrar och drar ut på nya äventyr.

Träflyte behövde bunkra och proviantera. Fordskåpet äntrades och en rask tur till stadens bunkerstationer gjordes. Klockan fjorton var skutans förråd fyllda och befälhavaren ansåg henne fullt sjövärdig. Stuertens håg stod till fiskevattnen och blåbärsskogen och som klok kapten motsätter sig inte Haddock initiativ från besättningen avsedda att dryga ut kosthållningen med naturens gåvor.

Träflyte lade ut och styrde mot Holmen. Två nät manades i sjön, stranden anlöptes och skutan pålades. Stuerten försvann som en studsande pingpongboll mellan strandalarna med bärplockaren i hög fattning och Haddock började röka de braxnar som legat i skön saltmarinad sedan i går.

Stuerten återvände från skogen, med en litenhet blåbär men nöjd ändå: "Barra en halv kaffekåpp blobär men lite kantareller, de räcker ti en sås!", utropade hon när hon klev ombord.

Sedan, efter att Haddockarna hade ätit braxen och tillbehör och låg på kojerna och stönade av välbehag, morrade en snurra utanför utsidan och skeppare Johan och syster Britt slängde tamp och ville förtöja. Britt & Johan tillhör gänget av vilka inte krävs lösenord och ID-handlingar så kapten Haddock gav omedelbart tillstånd till mooring alongside.

Innan Britt hunnit sätta ner akterkastellet på Träflytes soffa hade hon redan börjat vifta med virknål och garn. Efter ingående förhör visade det sig att kvinnan virkar huvudbonader som gåvor, och i någon mån i kommersiellt syfte, så Haddock beställde omgående en hatt, storlek 59.

Marinerade braxnar. Nu ska dom rökas.

Rökningen tar 70 minuter. Man hinner läsa dagens tidning. (Notera den gaseldade röken. Rök steg ur densamma när bilden knäpptes, men inte fan syns det någe rök på bilden. Mera pixlar åt folket!)


Det blev kantareller istället för blåbär.

5 kommentarer:

Brollan sa...

Jag sir att du å har enn sånndär citemeter kåpplad ti blåggen, Int i hälvitta for ja minn å fungera, hällär annars e de ingen som läsär minn blågg?

Haddock sa...

Åtminståndä läser jag din blågg. Prov ti klistra in sitemeter-koden i ett ordbehandlingsprogram först, tillexämpäl Notepad å kåpier dän sän derifron ti blåggän.

britt sa...

Jag har redan börjat på Haddocks skepparmössa. Jag undrar om inte besättningen på S/Y Serenad också borde ha virkade mössor...

Jag vill minnas att man sku klistra in html-koden för sitemeter i bloggens html-kod. Det är ett tag sen jag gjorde det nu, så jag minns inte riktigt, men jag minns att det fanns noggranna steg-för-steg-beskrivningar hur man ska bära sig åt.

Brollan sa...

Härmed meddelas att min citemeter fungerar.
Tusen Tack för hjälpen!åxå Höftleden hjälpte till

Åsa sa...

Lyxliv, säger jag bara! :-)

Vad sjutton är en citemeter då?