KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, juli 10, 2009

Ole Träflytes besättning strövar på Stornäset

Det blåser upp till 20 m/s i byarna över Lumparn. Kulingen vräker sig runt udden och ruskar om Ole Träflyte men någon sjögång att tala om blir det inte i den skyddade viken. Vi ligger trygt med våra pålar i botten.

"Vi går och tittar efter om regeringens anställda förvaltar vår egendom på ett vettigt sätt", sa jag till kockan efter morronkaffet. Vi vandrade upp till stugan som står på berget vid Lilla Alviken och är byggd för samhällets pengar. Kåken nyttjas (sällan) av regeringens anställda.

Vid stranden nedanför stugan finns ett ryskt batteri, tror jag. Tallarna på bilden växer i inre kanten av en sten- och jordvall som bildar en ring med ca åtta meters diameter. Jag gissar att det är en del av befästningarna som ryssarna byggde på Åland 1916. När jag var glop var ringmuren mycket helare än nu.

På Museibyråns hemsida står dock ingenting om detta batteri i Kastelholm, vad jag kan se, fastän man berättar om tio ryska kustbatterier som byggdes på Åland.


Batteriet ligger vid den röda pilen på sjökortet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Blir så impad av dina på pålar som du kör ner i botten men tyvär så passar det väl inte på en segelbåt.. Att vandra runt på historiska platser tycker jag att det är något av det häftigaste man kan göra, jag brukar vandra runt i Karelen och känner historiens vingslag.
Keep goooing
Mässkalle