KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, september 08, 2009

Den fjortonde Erik och Karin Månsdotter.

Nu börjar det bli riktigt intressant! Först kom det ett mejl från Mässkalle som visar bilder från Västerås slott, bland annat Erik XIV :s sarkofag och plåtmasken som symboliserar gubben som ramlade från kyrktornet och slog ihjäl sig. En stund senare kom det ett mejl från Conny A med nedanstående djärva teori om Karin Månsdotter. Snacka om sammanträffande. Jag kan tillägga att Conny A och Mässkalle inte alls känner till varandras existens.



Plåtmasken som symboliserar plåtslagaren som slog ihjäl sig när han skulle restaurera kyrktuppen på Västerås slott.

Mejl från Conny A:
Hej!
Denna märkliga kalkstensplatta hittade jag i strandkanten invid Kastelholms slott i början på 90-talet när jag jobbade som guide på slottet. Jag stod och väntade på nästa tur då jag såg en märkligt formad vit stenplatta ligga i vattnet. Jag plockade upp den, men sparade den på en bänk i norra längan då jag trodde att det bara var en cementplatta eller ngt liknande.

I plattan är bokstäverna KMD inristade med gammal bokstavsstil.

Efter två dagar visade jag den åt personalen vid platskontoret och då visade det sig att det var en profilerad kalkstensplatta.

KMD kan betyda mycket, men efter en tid såg jag ett program om Karin Månsdotter och hennes liv på Liuksala gård på fastlandet. I programmet visade de hennes tenntallrikar som var märkta med KMD (Karin Månsdotter).

Man vet ju också att Erik XIV skissade och ritade mycket under sin fängelsetid. Jag lanserade teorin att det var Erik XIV som ristat in KMD i stenen, som varit placerad i fönsternischen i hans fängelserum. Kanske invid ngn typ av galler eftersom den är urtagen i ena änden. Sedan kanske den följde ut med byggnadsrester då slottet restaurerats.

En djärv teori, men möjlig!

Svårt att säga, men ett spännande fynd var det i all fall.

H.

Conny A.

Har Erik XIV ristat detta i denna sten?

Inga kommentarer: