KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, september 30, 2009

Raymarine Smartpilot X-5 styr Ole Träflyte.

"Pelargoner i kölvattnet," de här e bekvämt, sa Haddock. En skön brasa sprakade i spisen och kapten H satt i kajutsoffan med fötterna på bordet medan digitalmatrosen styrde Träflyte ut genom Slottsundet. Ibland petade Haddock nonchalant till en knapp på autopilotens kontrollenhet för att ändra kurs.

Raymarines utmärkta autopilot Smartpilot X-5 är installerad och intrimmad. Nu återstår bara att ge den ett namn. Kanske läsarna har förslag?

Här syns den elektroniska rorsmannen. Kontrollenheten uppe till vänster ska egentligen monteras in i en instrumentpanel men jag fällde in den i en liten låda så att den kan flyttas ut på däck, in i kajutan eller dit man för tillfället önskar övervaka densamma. Kabeln är sex meter lång. Bakom ratten syns styrmotorn och till höger ser man själva styrdatorn.


... och där uppe sitter fluxgate-kompassen, så långt som möjligt från deviationsskapande metallföremål. Kabeln? Lugn! Den ska klamras snyggare bara lämpliga klammer i tillräckligt antal föreligger.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Ser ju snyggt ut det där men jag blev lite orolig när jag i förmiddags satt och kikade på satelitbilder för att hitta till Kastellholm och vad får jag se!!!! En husbåt liknande Olof Träflyte snurrandes runt i viken.....HaHaHa.

Mässkalle

Ole sa...

Jo, jag känner till det där. Satellitbilden visar Ole Träflyte under en testkörning utanför vår brygga när hon var ganska ny. De första åren hade vi rödmålat tak men nu är det brunt. Den långa bryggan du ser sticka ut från stranden är vår och huset med svart tak ovanför är vårt residens.

Anonym sa...

Ja jag var lite osäker när jag såg färgen på taket... Hur känns det nu med den fina rorsmannen? Allt blir så mycket bekvämare.. Ja då vet jag var du bor, hur har du lyckats få en så fint placerad tomt?
Mässkalle

Ole sa...

Att vi idag bor på detta sköna ställe är helt och hållet fru H's förtjänst. För 16 år sedan, när jag var till sjöss på långfart, behövde vi ett hus. Fru Birgitta spårade upp detta, faxade bilder och skisser till min båt och jag sa: Köp!

Flunkbuster sa...

"Blindstyre" är ett bra namn tycker jag? Kan det vara något?

Johan sa...

Vi har faktiskt två (auto)piloter ombord, den ena går på 12V och den andra på ägg, bacon och rödvin. Den sistnämnda är bäst på att hålla kursen fast kräver lite övertalning ibland :-).

Ole sa...

Jag tycker nog att vår 12-voltspilot styr bäst. Ägg-och-bacon-piloten distraheras lätt av ovidkommande syner och händelser. Och om han har rödvinsglaset tillgängligt går det inte alls.

Anonym sa...

Whoa! This blog looks exactly like my old one!
It's on a entirely different subject but it has pretty much the same page layout and design. Great choice of colors!

My blog post ... Glutenunverträglichkeit

Anonym sa...

Do you have a spam issue on this site; I also am a blogger, and I was curious about your situation; we
have created some nice methods and we are looking to trade techniques with other folks, why not shoot me
an e-mail if interested.

Here is my site :: diet menu

Anonym sa...

Asking questions are actually pleasant thing if you are
not understanding anything totally, but this piece of writing offers nice understanding even.


Visit my blog - wordpress video kurs

Anonym sa...

Very soon this site will be famous among all blogging and site-building users, due to it's pleasant articles or reviews

Check out my weblog - fleischrezepte