KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, oktober 05, 2009

Testade Smartpilot X-5 i 14 m/s på Lumparn.

Kunde inte hålla mig. När hustrun for till Medis på sånglektion kastade jag loss Träflytes förtöjningar och drog ut på Lumparn för att testa robotmatrosen i 14 m/s nodvästlig blåst. Det gick bra. I grov sjö får man tillåta några graders kursavvikelse genom att lätta på pilotens responsfunktion. Filmens kvalitet? Nja, jag har inga så bra gräjär ti filma me.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ser ut att fungera perfekt. Hur
många många varv för fullt "roderutslag" Bli nu inte för bekväm bara, lätt att ställa in kursen och syssla med annat och helt plötsligt så är way point på nosen.

Mässkalle

Ole sa...

2,5 varv för full rodeutslag. Jo, det vankas komma ihåg att hålla utkik. Å andra sidan har jag kört fartyg med autopilot i 30 år så jag är van.

Anonym sa...

Men då hade du säkert en däcksare som utkik.

Ole sa...

Nja, på nätterna, ja. På dagarna var man nog ensam på bryggan. Däcksaren jobbade med underhållsarbete.