KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, november 17, 2009

Måttligt med fisk men sälen var snäll. "Skarva Skarven så kanske skorven blir en bro."

Upptagningen av näten i morse gav måttligt med fisk. En kok strömming och några abborrfiléer blev det. Sälen tyckte väl att det inte var värt risken att trassla in labbarna i skötan för så litet. I alla fall syntes inga spår av honom.


Och så till en helt annan sak:

"Skarva Skarven så kanske skorven blir en bro." Ungefär så vitsade en SMS:are till det i den ena av Ålands lokaltidningar idag. Ganska roligt, tycker jag.

Men vad är det egentligen fråga om? Så mycket dumheter som turerna kring Skarven den senaste veckan har man ju inte hört sedan styrman Karlsson stoppade foten i en potta.

En sjökapten på högskolan uttrycker sin oerhörda förvåning över att Skarven är byggd med 4,2 graders slagsida. En sådan båt går inte att köra med, säger sjökaptenen.

Skitsnack, säger jag. ALLA, eller i varje fall dom allra flesta, småfärjor är byggda med slagsida: bilhyllor på ena sidan, styrhytten på ena sidan, skorstenar och rökgasreningsutrustning på ena sidan, etcetera. Sådan inbyggd slagsida görs på ritbordet och kompenseras med fast eller flytande ballast. Hur fan skulle man kunna bygga Skarven utan slagsida när bägge skorstenar med all utrustning som finns i dem och under dem finns på ena sidan? Och båtar går att köra med stor slagsida. En annan sak är att körrampen, när färjan ligger i fästet, inte tål mycket slagsida men det problemet ska ju kompenseras med ballast och styrmannens förnuftiga lastfördelning.

"Ändringar i ritningarna under byggets gång kan ha på verkat dödvikten", skriver tidningarna idag.

"Kan ha påverkat..."! Man tar sig för pannan! Det är väl klart som lagunvattnet i Bora Bora att färjan blir tyngre än beräknat när man i efterhand beställer ett ståldäck över bildäcket. Plus litet annat smått och gott. Dit försvann 50 ton dödvikt.

Så vari ligger problemet? Inte vet jag. Färjan har den lastkapacitet (299 dwt) hon någonsin kommer att behöva. Litet justering av visirgångjärnen återstod. Det var bara att tuta och köra.

Det finns bara en sak som oroar mig. Hon är stor och klumpig. Klarar hon Ekholmssundet i alla väder?

6 kommentarer:

brollan sa...

hur e de med träflyte då ? e hon rak?

Anonym sa...

Beror maturligtvis på var Haddock placerat kylskåpet...

Anonym sa...

Eller kanske barskåpet...?

Haddock Hårdhänte sa...

Träflyte har inbyggd slagsida. Bastu, bastuspis, spismur, skorsten å bastuvattentank ligger på babords sida.

Anonym sa...

Ligger den sned?

Ole sa...

Nä, kompenserar med färskvatten samt bränsletankar på styrbordssidan.