KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, november 24, 2010

Sextiosex procent

av tolvtusentvåhundrafyrtiofem finnar vill bli kvitt Åland.

Det här inlägget skrev jag för jämnt ett år sedan. De lönar sig att minnas det igen. Nu när moderlandet tänker täppa till postens lilla momsfria inkomstkälla å allting...


Ålands vapen


Jag skulle bli djupt bekymrad om jag befann mig i en folksamling bestående av drygt tolvtusen personer och över åttatusen av dessa skulle säga att jag är en skitstövel som inte är önskvärd i gänget. Jag skulle nog stänga in mig på kammaren med en låda Ale och börja fundera på vad jag gjort för fel.

Det var nämligen så här det gick när nordens största dagstidning Helsingin Sanomat gjorde en läsarundersökning i ämnet "Bör Åland lösgöra sig från Finland"? 12 245 personer svarade på enkäten och 66 procent svarade ja. En artikel i ämnet fick 1 377 kommentarer varav många gick ut på att Åland är en belastning, så låt oss bli kvitt skiten.

Hur har det blivit så här? Tjat och gnäll från morron till kväll? Finnarna tröttnar? Jag vet inte, men det är illa.

8 kommentarer:

brollan sa...

Om man skulle göra en motsvarande undersökning. Hur många ålänningar vill bli av med Finland ?

Ole sa...

Intressant fundering. Undrar varför inte någon av tidningarna gör en sådan enkät.

Anonym sa...

Men har ni inte haft en omröstning för länge sedan om vart ni ville tillhöra?
Mässkalle

Ole sa...

Jo, verkligen! 1917, tror jag det var, skrev 96,2 procent av Ålands befolkning under en petition att man ville tillhöra Sverige. (Siffran har senare blivit ifrågasatt. Fusk?) Nå, finnarna ville inte släppa Åland så för att hålla käften blev ålänningarna tilldelade ett visst mått av självstyre istället. Som känt.

LJ Media sa...

Finnarna borde skämmas! Åland är definitivt mer närande än tärande på den finska statsbudgeten och jag är ganska säker på att så länge Åland håller sig utanför EU och på så vis är en viktig tax-freezon kan Åland hålla sig självständigt.
Men skulle Landskapsstyrelsen tröttna på självständigheten så är vi många svenskar som gärna skulle se Åland som ytterligare en svensk semesterö i Östersjön.

Anonym sa...

Nää, huvale att bli en svensk semesterö ! -Och inte är vi självständiga heller - bara självstyrda.......
Trots att finnarna bär sej illa åt mot Åland och ålänningarna(men det gör vi också mot dom), så mår nog Åland bäst av att höra till Finland. Trots allt!

Anonym sa...

An din utredning kan man utläsa att det finns ca 12245 skitstövlar i Finland. Utgår man från messa-spalterna, så finns det lika många skitstövlar på Åland. En bra jämförelsegrund. Och vem f..n vill höra till Sverige?

Yngve sa...

Ja! Tänk om Finland sku visa lite glädje o stolthet över sina minoriteter, en klapp på axeln.?