KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, november 27, 2009

Torpare i Kastelholm, Skutviken

Följande har kanske inte stort allmänintresse så jag riktar mig till:

Skutvikare!

Den här auktionen 1905 måste ju vara efter torpare Luotonen.


Auktion efter Mickel Alexander Mickelsson på Skutviken.


Och Conny Andersson säger:

Hej!
F.A. Luotonen lär finnas med i Håkan Skogsjös bok. Enligt uppgift skulle frun senare ha bott i det torp som låg där Per Palmu bor idag i Tosarby.
Enligt samma källa skulle Luotonen enligt kyrkoherden ha farit till Amerika.
Jag har inte själv läst denna uppgift, men kolla upp saken i Skogsjös bok. Jag tror att frun dog 1938 så någon kommer säkert ihåg dem. Kanske hon finns under Tosarby i boken eller så måste man leta på honom i personregistret.
Myllykoskis efterträdde dem på Skutvikstorpet enligt samma uppgift.
Hälsn.
Conny A.

Tack Conny!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jo min farmor och farfar köpte torpet av just Luotonen.Det torpet revs 1984.Häl.Per-Erik.

Anonym sa...

Hittade köpebrevet som min farmor och farfar har undertecknat den 1november 1943. Säljare Frans Adolf Ekblom som förut hette Luotonen Var från Germundö säteri.Häl. Per-Erik

Ole sa...

Man kippar efter andan. Upplysningarna bara ramlar in. Tack Per-Erik.

Ole sa...

Nu gäller det att Ekblommare med rötter i Sund hör av sig!

Britt sa...

Det där är intressant! Jag har tagit ut torparna på Skutviken från Håkan Skogsjösa bok och helt missat Luotonen! Vad jag kunnat läsa ut där är att Mickelsson ,ämnade torppet år 1900 och morfar övertog det 1907. Men där har uppenbarligen varit en Luotonen däremellan! Och jag har vrkligen lusläst Skogsjös bok! Nu måste jag lna den igen.. dett måste få en förklaring!

Britt sa...

Ursäkta stavningen i upprördheten...

Ole sa...

Följ Connys tips när du letar. Förresten kan ju det faktum att tidningen slarvade med namnen spela in. Luotonen kallas Luokonen och dejan som blev mördad kallas Maura fast hon hette Laura.