KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, december 17, 2009

Att betala för varumärken. Preston vs Lacoste

Haddock plockade upp varor på bandet i ms Gabriellas tax-free-shop: 1 flaska prima konjak, 1 flaska vin med skruvkork, en burk blandade nötter och en skjorta. De förstnämnda varorna var ämnade för kroppens välmående och nödtorft på hotellet medan skjortan var beräknad att tas i bruk följande morgon. Haddock är en inbiten travelling-light-man och köper sina skjortor på vägen.

"Sataakuusikymmentäkolme-ja-kahdeksankymmentä eller 163,80 euro", sa kassörskan.

"Nä, hörrdö flicka, nu får du ta törn, annars blir de myteri på mellandäck. På inga villkor kan de här kosta hundrasextitri-å-åtti"!

Flickan kollade kvittot: "Det är skjortan, vet ni, äkta Lacoste, nittiofem euro, log hon.

"Skeppsmask i grötgrynen, jag brukar betala 29,99 på Sparis för liknande skjortor", muttrade Haddock och betalade.


En Preston á 30 euro på Sparhallen.
En Lacoste á 95 euro på Viking Line. Vilken är Lacoste?

Haddock satt på hotellrummet och räknade:

"För priset av en Lacoste får jag 3,1677 Preston. Om en skjorta varar i fem år får vi: 3,1677 Preston gånger fem år ärlikamed 15,84 år, vilket är den tidsrymd jag har skjortor om jag köper dom på Sparhallen istället för bara 5 år om jag köper dom på Viking Line. För samma summa pängar."

Fru H suckade och sa: "Nu går vi till Akademiska bokhandeln å köper 'Det glödande hjärtat' av Andrew Taylor."

3 kommentarer:

Anonym sa...

Inte lätt det där Ole, man blir bara förbannad, låter min käring inhandla sådana saker åt mig och då blir ingen lurad.. Jag passar på att gå på nämnda bokhandel istället.
Mässkalle

Gun sa...

Ja, de där me märken...sambon o jag ha varit i Stockholm i dag. Sambon köpte en Boss rock för 6000 kr.Jag funderar om de sku ha funnits en billigare på o lika bra på Sparis....

Ole sa...

Aldeles säkert på Hillings eller Mattssons i Godby :-)