KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, december 01, 2009

Concorde och skepparen på Alandia Lynx

Alandia Lynx

Vi befann oss med Alandia Lynx i Engelska kanalens västra mynning, mellan Scillyöarna och Ushant, på resa till Afrika. Jag satt vid datorn i mitt kontor när en kraftig smäll – som en skarp åskknall - skakade fartyget.

På en tankbåt är oväntat buller något som får alla, från mässkalle till skeppare, att stelna till. Även om tankbåtar i ballast i våra dagar är fullpumpade med inertgas och således icke explosiva, så finns det kilometervis av rörledningar och någon av dessa kan innehålla explosiv gas. Det sitter i ryggmärgen hos varje tankersjöman att oväntade smällar betyder fara.

Jag rusade upp från skrivbordet så att stolen välte och åtta sekunder senare var jag på bryggan. Där var folktomt. Jag kastade reflexmässigt en blick ut över tankdäck och konstaterade att allt såg helt ut. Matros Darion stod oberörd vid ettans babords vingtank, hundrafemti meter bort, och målade heating coil-ventiler. Babords bryggdörr stod öppen, vakthavande officer stod på bryggvingen och kikade upp mot skyn. Jag rusade ut.

- Manuel, what the hell is going on? ropade jag åt andre styrman.

Han pekade mot en silverglänsande prick som rusade fram på himlen, lämnande en bred kondensstrimma.

- Concorde, Sir!

- Of course! sa jag. Bloody bastards! Scaring the shit out of decent, hardworking sailors! Well, let them fly with their five-thousand-dollar-tickets. They are probably drinking Champagne right now. Take care, Manuel.

- Yes Sir, log Manuel.

Filippinska styrmän säger alltid yessir. Ibland säger dom yes sir fast dom menar no sir.

Lätt generad lomade jag tillbaka till kontoret.

Jag hade gjort det igen! Flera gånger förut hade jag blivit skrämd av smällen när piloterna på överljudsplanet Concorde sätter kursen mot New York, skjuter fram spakarna och passerar ljudvallen. Varje gång hade jag blivit skärrad och sedan känt lättnad när jag förstått att smällen kom uppifrån det blå.

Flygarna har regler att följa. Man får vara god hålla underljudsfart tills man är över öppet hav. Först i det här området får de dra på för fullt. Smällen när de passerar ljudvallen blir kraftig. Det är som om hela fartyget skälver till. Concordplanen använder de båda flygplatserna Charles de Gaulle (Paris) och Heathrow (London). De plan som passerar ljudvallen i det här området kommer från Paris, så vitt jag förstår.

År 2003 upphörde trafiken med Concorde. Nu hörs inga överljudssmällar över kanalen längre.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja det är måmga minnen som dyker upp såhär vid årets slut, tråkigt att det skulle bli sådär på Landgången.......Ha en fin kväll...
Mässkalle