KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

lördag, december 19, 2009

De svävande jättarna. Vad hände?


Många gånger såg jag dem, de vrålande jättarna som i ett vitt moln av sjörök skar vår kurs på sin rutt mellan Dover och Calais. Som navigatör behövde man aldrig väja för dem enligt sjövägsreglerna. De var så snabba att de väjde för allt.

Det började 1959 när en den första svävaren, SRN1, korsade engelska kanalen. Den 1 augusti 1968 inleddes reguljär trafik mellan Dover och Boulogne med SNR4, "Princess Margaret". Ett år senare började systern "Princess Anne" trafikera mellan Dover och Calais.

De här svävarna var världens snabbaste fartyg med en fart på omkring 60 knop. Kapaciteten var ca 400 passagerare och 60 personbilar.


I 32 år varade det. Svävarna skaffade sig härskaror av anhängare som gillade de skakande och bullrande farkosterna. Och att bli transporterade över kanalen på 30 minuter var förstås bra. Svävarnas förmåga att köra rakt upp på stranden och parkera var en stor fördel.

År 2000 var det slut. Varför? Jo, efter att tax-free systemet slopades av EU och tågtunneln, the Chunnel, mellan Dover och Calais togs i bruk, kunde svävarna inte längre konkurrera. De var för dyra i drift.



Inga kommentarer: