KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, december 04, 2009

E-bokläsaren Nuut



En recension har efterfrågats. Här kommer den:

Har laddat ner över 20 böcker till min dator. Köpte också, och laddade hem, en bok från Bokus. Från datorn är det lätt att med sedvanlig klicka-och-dra metod överföra böckerna till Nuut. Med 20 böcker i Nuuten är bara en liten del av minnet utnyttjat. Man kan också stuva musik (Mp3 och WAV) i Nuuten, den har högtalare. Ljudet är dåligt. Den har också en avdelning för foton. Dom blir då svartvita.

Glöm foton och musik. Jag förstår fan inte varför dom ska stoppa in halvdåliga funktioner som ingen kommer att använda. Men till att läsa böcker med är den suverän. Bättre än en bok. Man vänder blad med en lätt tum-tryckning. Textens storlek kan väljas. En halvblind kan läsa utan glasögon. Men den har ingen egen belysning. Det skulle ju inte gå heller. För stor strömförbrukning.

Texten framträder på elektroniskt papper. Det liknar alltså inte en datorskärm utan en vanlig sida i en pappersbok. Strömförbrukningen är minimal eftersom den drar ström endast de två sekunder det tar att "vända blad." Batteriet kommer att vara flera månader fastän man läser alla dagar. Nuutens batteri laddas via datorns USB-uttag.

Framtidens läsning, definitivt. För mig kommer Nuuten att bli lika viktig som mobiltelefonen. Och jag vet också att om några år finns det en mindre, lättare billigare och ännu smartare e-bokläsare och då byter jag upp mig!

1 kommentar:

Pettas sa...

Tack för intressant information!

hälsar vi från norra Geta