KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, december 01, 2009

Gratis böcker till min Nuut



"Project Gutenberg är ett ideellt projekt att göra böcker med utgången upphovsrätt fritt tillgängliga på Internet. Det grundades av Michael Hart som redan år 1971 kom på idén att det vore bra om en stor del av all välkänd och viktigt text som finns kunde bli tillgängligt fritt till alla i hela världen. Projektet är uppkallat efter "boktryckarkonstens fader" Johannes Gutenberg.

En svensk efterföljare, projekt Runeberg, riktar in sig på nordisk litteratur."

Ovanstående är saxat ur Wikipedia. Varför skriver jag om det här? Jo, för att visa att man inte behöver köpa e-böcker. Projekt Gutenberg har ett hundratal gamla svenska klassiker i sitt bibliotek. Jag har inte lyckats lista ut hur många böcker det finns på projekt Runeberg men jag tror att det är flera tusen.


Och tack till den anonyme läsare som tipsade om att man kan låna e-böcker från Högskolan på Åland. När jag väl fått min Nuut (i morgon) så har jag gratis tillgång till hundratusen böcker närsomhelst och var jag än befinner mig, nästan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja det finns en del guldkorn i projekt Runeberg men nu var det länge sedan jag var in där...
Mässkalle