KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, december 10, 2009

Haddock förbereder isfiske efter gädda och lake.

"O brottsliga enfald, bara fjorton mörter, hoppas sundet hålls isfritt, det behövs en läggning till", sa Haddock i går i skymningen när han tog upp skötarna.

Syftet med gårdagens skötläggning var att fiska saxbeten till kommande isfiske. Skötarna fick ligga i sjön fyra timmar och fångsten blev inte tillräcklig. Minst ett femtiotal mörter behöver finnas i frysen för att tillgodose behovet för ett par veckors isfiske senare i vinter.


Så här såg det ut när Haddock fiskade gädda i januari -09

2 kommentarer:

Flunkbuster sa...

Näe, inte frysta mörter till saxarna!
"Levande" mörter är bäst!

Ett litet "akvarium" gjord av en större plastbalja, eller ännu hellre, en rostfri sump gjord av tvättrumman på en toppmatad tvättmaskin, det är grejjer det!
Förexten så skulle jag gärna köpa lite levande beten av dej om det blir is framöver, jag har nämligen ett tiotal saxar som jag eventuellt tänkte lägga i vinter och jag har inte tid och möjlighet att fiska mört.

Haddock sa...

Jojo, jag vet, men jag räknar inte med is förrän i början på januari så det blir lite länge att hålla liv i de små liven. I vintras fick jag 12 gäddor och 7 lakar på 50 djupfrysta mörter så det funkar oxå. Om djupfryst duger, och om jag får tillräckligt, så ska du gladeligen få några beten.