KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, januari 29, 2010

Ångaren Åland II


Trogne bloggläsaren "Mässkalle" ställde frågan om jag visste något om ångbåten Åland II.

Om! svarade jag. Jag växte upp med henne. Hon hörde till inventarierna i Ålands skärgård. Fram till 1959 var hon i trafik mellan Åbo och Mariehamn samt många skärgårdsbryggor där emellan.

Återigen kan man konstatera att det byggdes bättre båtar förr. Per Brahe/Åland II (hon hade också flera andra namn där emellan) var i tjänst i 102 år, minus fyra år då hon låg på 32 meters djup på Vätterns botten.

Per Brahe sjösattes 1857 och tjänade svenska ägare fram till den 22 november 1918 då hon drabbades av storm i Vättern, sjönk och tog med sig 24 man i djupet. Hon bärgades 1922, sattes i stånd och seglade, mindre framgånsrikt på olika rutter, under olika namn, i Sverige.

1929 köptes Per Brahe av ålänningar och döptes om till Åland II. Nu blev det ordning i kajutan. Den gamla, otursförföljda skutan hade hittat hem. I 30 år fraktade hon folk och fä, fisk och fläsk, hästräfsor och tröskverk mellan Mariehamn och Ålands otaliga ångbåtsbryggor samt Åbo.

Från 1937 var Åland II Finlands äldsta i trafik varande passagerarfartyg. En sådan lady lyfter man av hatten för!



Ss Per Brahe

2 kommentarer:

Anonym sa...

I mitten av 1950 talet åkte jag med min farmor från Färjsund till Åbo med Vinga.Vi var hos hennes syster i Tammerfors hela sommaren.Häl. Pelle.

Anonym sa...

Varför jag frågade dig var av den anledningen att vår historia ständigt överaskar. Jag har otaliga gånger seglat över platsen där hon gick under och jag visste att hon bärgades och den gamla pannan och maskinen fungerade efter 4 år på Vätterns botten, otroligt ju. Hittade en mycket intressant bok på bibblan om henn och där är en hel del bilder från Ålands tiden, säkert folk du känner till.