KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

lördag, januari 16, 2010

Gädda är inte mat?


Haddock strosade omkring mellan kryddhyllorna i en skuldbelastad matmarknad på centrala Åland, letande efter lämpliga kryddor till att grava gädda med, när han stötte ihop med en bekant kvinna. Damen ifråga är en vanlig arbetande husmor som antagligen dagligen lagar mat åt sig själv, man och barn.

"Hej, jag letar efter kryddär ti använda när jag gravar gädda", sa Haddock för att ha något att säga.

"Å, Guud! Gädda kan man väl inga äta. Den e ju såå benig! Min man brukar köpa gäddfilé åt katten ibland", kvittrade damen.

"Din katt e lyckligt lottad. Brukar du äta konserverad tonfisk, då?"

"Ooja, det e såå gott! Jag gör en underbar tonfisksallad, om jag får säga de själv, hihi."

"Jaha. Tonfisk på burk brukar jag köpa åt kattorna. Det sägs att tonfiskfabrikerna späder på med anaconda- och pytonorm i burkarna nu när de börjar bli ont om tonfisk på grund av rovfisket," sa Haddock och lämnade den bleknande damen.


Tonfisk på vågen i en hamn i Grekland

4 kommentarer:

Pettas sa...

Oj, Haddock, nu blev jag ytterst förtjust i vad du förtalte damen i fråga. I våra knutar kallar man gäddan till kattfisk och kastar den tillbaka i sjön i halvt eller helt fördärvat skick. På kontinenten är den en ren delikatess, rentav i Norge redan. Problemet sitter mellan öronen;det är fördomar som bottnar i okunskap om hur man tillreder och hanterar fisken. Upp till kamp för gäddan och dess rykte!

Mässkalle sa...

Uppe vid stugan så slänger vi gäddan överbord när vi dödat den eftersom de äter upp ädelfisk ynglen. Som Haddock vet äter vi inte heller braxen!!!! brrrrrrrr
Mässkalle

Ole sa...

Det är synd om er, Mässkalle. Ni har ingen ädelfisk i era sura sjöar som är bättre än gädda.

Rätt, Pettas! I Frankrike är gädda den dyraste maten på gourmet-restaurangerna. Och gäddköttet är ju verkligen delikat!

Pettas sa...

Ja, och dessutom så är katten en riktig finsmakare av stora mått. Det är bara att betrakta katten när den äter fisk och att rätta sig därefter.
Den ratar s.k. ädlare sorter i jämförelse med gäddan.
Med tanke på att man säger att gäddan är kattfisk:).
Gäddköttet är delikat!