KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, januari 14, 2010

Ihjälskjutna unga män begravda i långa rader

hittar man på varenda kyrkogård i varenda liten by i hela Finland. Den här bilden är från byn Kärra på Kimitoön. Här ligger ynglingar i 20-årsåldern som stupade i det Sista Stora Kriget.

Oändlig är människans dårskap.

Sånt här kommer man på när man sitter och kollar bilder från sommarens husbåtfärder.

En ny färd i österled planeras i slutet av maj.

4 kommentarer:

Pur-ålänning sa...

Apropå österut (och lite offtopic), Nya Åland hade nyligen en artikel om 6 ålänningar som frivilligt gör värnplikten i Dragsvik.

Ålandstidningen noterade inte ens det. Men jag är inte förvånad :)

Men jag lyfter på hatten för alla som kämpade i kriget.

Anonym sa...

Det är inte rumsrent att göra frivillig värnplikt som ålänning. Min son blev rejält mobbad när han gjorde det, inte av dem i armén utan av hemmafolket på Fredens öar.

Pur-ålänning sa...

till Anonym: är det sant?? I såna fall blir jag förbannad, hur är det möjligt?

Dom som mobbar borde kedjas fast mitt i byn så att förbipasserande kan spotta på eländet.

Anonym sa...

Till pur-ålänning!
Visst är det sant! Sonen gick på fest med kompisar och han fick veta att han skulle lämna festen om han ville ha livet i behåll. Vi kan nog på Åland oxå.
Kompisarna gick oxå från festen och stämningen hade varit väldigt otrevlig