KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, februari 24, 2010

Atomdrift i civil sjöfart

blev aldrig någon succé.

Jag minns när vi på sextio-talet satt runt bordet i mässen och diskuterade: "Vänta, ska ni få si när atombåtarna kommer. Då går chiefen iland och hämtar en klump bunker stor som ett smörpaket och det räcker ett år", visste någon att berätta.

O, heliga enfald.

På -50-talet trodde man på atomkraft. Jänkarna hade ju redan 1945 bevisat dess användbarhet genom att blåsa bort två japanska städer och 240 000 människor från jordens yta med bomberna "Little Boy" och "Fat Man."

På femtiotalet skulle kärnkraften tämjas och driva allt från bilar till fartyg. Det blev bara fyra civila atomdrivna båtar i hela världen. Tack och lov!


Amerikanska n/s Savannah, den första atomdrivna lastbåten. En olönsam skorv som ingen riktigt vill kännas vid längre.

Japanska Mutsu var ett problembarn från första början. Hon utsatte besättningen för farlig strålning och kostade japanerna oerhörda summor.

Tyska Otto Hahn seglade med atomdrift i nio år men sedan byggdes hon om för konventionell dieseldrift.



Ryska Sevmorput är en lastbärande atomdriven isbrytare som aldrig burit ett enda ton last. Hon fungerar dock fortfarande som isbrytare, från och till.

2 kommentarer:

Simon Holmström sa...

Inte nog med det. Det fanns planer på att tillverka atombilar också. Tur att det inte blev till, tänk vad som skulle ha hänt vid en krock.

Jonas sa...

N/S Savannah ligger som museum i Baltimore. I ypperligt skick på håll.