KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, februari 12, 2010

Det slutade lyckligt för svanarna i Prästösund



"Förrbannade dummhuvvän ti fåglar. Sku ni ändå begripa att om ni flyger femton minuter söderut så finns det mat å öppet vatten hur mycket som helst vid Järsö, Båtskären eller Sundskären", var det sista jag sa åt de nio svanarna i går innan jag lämnade Töftöfärjan klockan 14.

Hörde dom vad jag sa, eller? Det verkar så.

Förvånad blev jag i morse när det ljusnade och jag fann tre pigga svanar simmande och ätande runt färjfästet på Töftö. Bara tre. Där skulle ju finnas nio, eller åtminstone sex levande och tre döda.

De tre "döende" svanarna som låg på isen i går var borta. Snön omkring groparna där svanarna legat var orörd. Inga spår av rovdjur.

Min teori är följande: De sex fåglarna som var pigga och hittade mat i går har flugit söderut. De tre fåglar jag i går trodde var döende låg i själva verket och sov och hämtade krafter. De var dem jag i morse fann pigga och glada plaskande under färjklaffen. Hela dagen har de ätit med stjärten i vädret. Ett par korta sovpauser med huvudet under vingen har de tagit. Det kallas för powernap på yuppiska. De var i så god form att de till och med busade och nöp varandra i stjärtfjädrarna. Kanske det här är tre syskon som håller ihop. Jag är övertygad om att de här tre också ger sig iväg söderut snart. I så fall har alla elva svanar som satt fastfrusna i går morse klarat sig. Åtminstone från dödsfällan i Prästösund.

Det känns bra!

5 kommentarer:

Pettas sa...

Halleluja! Så braa!

Anonym sa...

vem i helvete är lövöbon.sluggo

Anonym sa...

Snyggt jobbat som vanligt Ole.....
Mässkalle

Lövöbon sa...

Vem fan e anonym säger då jag.. :p

Evalda sa...

Härligt med en sån solskenshistoria! /Eva-Len