KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, februari 10, 2010

Kör buss mellan holmarna!

Detta blogginlägg är att betrakta som ett öppet brev till trafikministern.

Renfrew ferry (bilden är från: http://www.undiscoveredscotland.co.uk)

I 500 år har det funnits en färja mellan Renfrew och Yoker. De två orterna ligger på var sin sida om floden Clyde i Skottland. Nu är det slut. Färjan är för dyr och ska läggas ner. Man sätter in en buss istället.

På olika håll i världen har man testat amfibiebussar som kan fara över vattendrag. Det ser ut som om skottarna blir först med en busslinje som ersätter en färja.


En sjögående buss

Läs mer på BBC News >>
Se flodbussen på en film från BBC >>

Nåväl, det tar väl något år ännu innan jag får köra buss över Prästösundet. Så i morgon kör jag Töftöfärjan 06-14.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har du busskort Ole??????
Mässkalle

Ole sa...

Nä, de förstås, jag får nog bara köra en tom buss med mitt lastbilskort.

Anonym sa...

Men du Ole!!! Du e ju ung och lättlärd med stora erfarenheter så tror jag att du fixar ett busskort enkelt...

Mässkalle