KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, februari 26, 2010

Magiskt i Prästösund

Det var magiskt. Det var vår i luften. Det var plusgrader för första gången sen början på december. Hundra skrakor studsade som pingpongbollar på isen och i vattnet och som chapgnekorkar ploppade de upp i dussintal efter dykningarna.

Och så detta som jag har sett så ofta: Den stora färjan dundrar förbi fågelskocken tolv gånger i timmen. Skrakorna makar fredligt på sig och låter monstret glida förbi på en meters avstånd. Sen ber jag maskinisten ta över spakarna en stund och försöker hukande gömma mig bakom en livboj på plattformen utanför bryggan för att ta en bild. Fåglarna ser mig. Det blir ett helvetes liv på dem. De skränar och ropar varningar åt varandra och flaxar i vild panik ut över isvidden och dom kommer inte tillbaka innan djävulen på lejdarplattformen har försvunnit in i styrhytten.

Det är mycket ledsamt att var fångad i en skepnad som har så dåligt rykte bland fåglarna.

Jag körde färjan några timmar i kväll.


Plusgrader i Töftöfärjans ränna

1 kommentar:

Anonym sa...

I dagens Landgång klockan 14.22 på övrig sjöfart finns en nytagen bild på Töftöfärjan, undrar om det e du som e kapten?
Mässkalle