KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, februari 11, 2010

Svanar i svårigheter

"Missfall i mesanbommen! de e ju elva svanar som har frusit fast i issörjan när de har varit nitton grader kallt inatt", hojtade jag åt mej själv i morse när de grå konturerna av fågelskocken tog form medan gryningen sakta kröp in över Prästösundet. Jag fortsatte att köra några turer med stressade pendlarbilar över sundet och bidade min tid.

Nu! Bara en bil ombord och en annan väntande på Prästö. Jag avvek från den räta linjen över sundet och styrde mot flocken med fastfrusna svanar. Försiktigt manövrerade jag mot fåglarna. När färjans för var tio meter från fågelskocken drog jag på full gas på förliga propellern. Vattnet for i en vällande flod mot svanarna och bröt sönder isen. Fåglarna, befriade ur isens grepp, kanade flaxande mellan isflaken.

Ett undrande ansikte i bilen på däck vändes upp mot styrhytten. "Vad håller skepparn på med"?

Fågelflocken bestod av nio gråa ungfåglar och två äldre, vita. En timme efter räddningen flög de två äldre fåglarna iväg söderut.

Glädjande nog sökte sex av ungfåglarna sig mot land för att leta mat under färjfästet. Jag försökte hjälpa dem genom att spola bort is längs stranden med full fart på propellrarna.

Tre av fåglarna stapplade upp i snön på isen och blev liggande hela dagen, för svaga för att söka mat. Risken är stor att de nio svanarna dör allihop om kylan fortsätter. Frågan är: Hjälpte jag fåglarna eller förlängde jag deras pina?

I morgon kör jag 06-14 igen. Ska bli spännande att se hur svanarna mår då.

De befriade svanarna på väg mot land för att söka mat

Döende svanar

6 kommentarer:

Pettas sa...

Det är tufft i naturen nu, i all synnerhet för fåglarna.
Om du förlängde pinan? Jag tror att du skall tänka att du gav dem en chans som de inte hade just innan. Du skulle inte ha mått bra om du inte hade gjort det eller hur?
Heder för såna som du!

Lövöbon sa...

jasså.. färjan ska spara men rädda fjäderfän finns det tid och råd till.. ja jäklar..

Anonym sa...

Så länge ni inte har TURLISTA så finns det gott om tid att försöka rädda svanarna.Häl.djurvän

Anonym sa...

Vad man än gör här i världen så finns det alltid anledning för en del att klaga, inte lätt att vara omtänksam.

Mässkalle

Anonym sa...

Mina del av skattemedlen får gärna användas till räddning av någon levande som behöver hjälp, oberoende om de är fjäderfän eller andra levande varelser. Hurra för att det finns någon som tänker med hjärtat också!

Anonym sa...

Men Lövöbon får nog frysa fast.