KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, mars 08, 2010

Dårskaper på Töftöfärjan

En lördagsmorgon på Töftöfärjan:

Kl 0600: Föraravlösning. Den i tjänst trädande föraren vet att det den här tiden kan komma någon pendlare från från Vårdöhållet även på lördagar så det lönar sig inte att stanna färjans motorer.

0635: Färjan ligger på Prästösidan. En bil har nyss transporterats från Töftö till Prästö. Skepparen vet att det mot sjusnåret kan komma någon bil från Vårdö som ska med Eckeröfärjan till Sverige. Det lönar sig alltså inte nu heller att stanna motorerna.

Föraren kör över till Töftö och ca 0645 kommer det en bil. Han väntar den obligatoriska minuten, ifall det skulle komma någon mer bil men det gör det inte och han kör iväg. När färjan är trettio meter ut från land kommer det två bilar. Nu får dessa vänta tio minuter tills färjan kommer tillbaka.

Åter på Töftö lastar föraren de två väntande bilarna, väntar igen en minut på fler bilar men inga kommer, och han kör iväg. Klockan är nu ett par minuter i sju. När färjan är några meter ut kommer det ytterligare en bil som nu får vänta i tio minuter. När också den bilen rullar iland på Prästö är klockan ca 0720.

Föraren hoppas på något litet uppehåll, kör över till Töftö, stannar motorerna och kopplar landström. Fem minuter senare kommer det en bil. Nu är det inte längre lönt att stanna motorerna. De blir nu gående till 01- 02-tiden följande natt, alltså ca 18 timmar.

Vi summerar: För att transportera fem bilar över sundet har färjan varit i gång från 06 till 0730. Om färjan hade kört på turlista hade dessa fem bilar kunnat köras över på en tur. Då hade det räckt med att köra färjan tolv miuter istället för att hålla igång hela tiden. Det kostade 30 liter diesel att köra fem bilar över sundet. Om alla körts över på en tur hade åtgången varit 5-6 liter.

Ungefär så här går det till på Töftölinjen, inte bara lördagsmorgnar utan alla veckans dagar. Uti jordklotets alla snåriga samhällssystem är det nog bara åländska politiker som tillåts hantera miljön och skattebetalarnas pengar på detta vis.

6 kommentarer:

Pettas sa...

Tänk om de regerande skulle lyssna på erfarenheten!
Det var mycket intressant att få ta del av.
Ha det bra i isrännan!

Anonym sa...

Milda makter går de int att sätta stopp för vansinnet?

Ole sa...

Färjförarna, med Bo Sand i spetsen, presenterade för regeringen ett briljant förslag till turlista som skulle ha inneburit mindre väntetid för folk än med nuvarande system och kraftiga inbesparingar i bränsleförbrukningen. Det blev inget. En politiker i Vårdö satte stopp för alltihop. Själv har jag skrivit insändare i tidningarna om vansinnet i Prästösund. Ingen bryr sig.

Anonym sa...

Nästa gång ni bunkrar så sänd räkningen till Englund.

Anonym sa...

Hej Ole !
Nog är det underligt, man skäms, när det kommer fram hur det går till. På åland finns det sjöfarts traditioner man behöver bara se sig omkring i samhället så ser man vad skickliga redare ända sedan bondesglationens tider har ästadkommit, men nu går det inte när politikerna skall vara redare. Det enda kloka som den här ministern kommit med var när hon mitt i Skarven röran ifrågasatte om överhuvudtaget landskapet skulle syssla med rederi verksamhet.
Varför i herrans namn kan dom inte höra på någon annan än sej själva, det är klart att det skall sparas, det finns så många möjligheter utan att resenärerna blir lidande.
Gunter

Ole sa...

Håller med i allt, Gunter. Men man känner sig så förbannat maktlös. Ingen lyssnar.