KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, mars 14, 2010

Den sista vilan

Eftersom jämnåriga med mig själv börjar kila västerut i ökande takt sa jag här om dagen åt katten: "Du är bara tio du Måns, om det faller sig så kanske du överlever mig. Det är nog bäst att börja förhöra sig med släkten om ett nytt hem åt dig om så skulle ske."

"Hur du pratar", sa en bekant. "Så ska man väl inte tänka."

"Det är väl klart som kyrksundets vatten att man ska tänka så", sa jag. "Tanken stör mig heller inte men jag får väl vara realist och tänka på kattornas väl och ve!"

I går följde jag hedersmannen Ingmar "Guttorparin" Berglund till den sista vilan. Bilkaravanen som följde Ingmars sista färd var flera kilometer lång och kyrkan fylldes till sista plats. Ingmar lämnar ett stort tomrum efter sig. Han ställde upp för folk och för sin kommun. Ett år var han nominerad till Årets ålänning för sina insatser i Sunds jaktvårdsförening. Ingmar hann med allt. Han sommarpratade i radio. Han fiskade och jagade. Han var kommunpolitiker. Han hade ledande roller i flera föreningar. Och samtidigt skötte han djuren på anrika Guttorp gård.

Vila i frid, Ingmar.


Ingmar Berglund (Foto: Ålandstidningen)

1 kommentar:

Pettas sa...

Helt klart är det bra att ha litet framförsikt och döden är det enda riktigt säkra som vi vet att väntar oss. Förhoppningsvis får man vara med länge än men tillsvidare vara glad över det som är.
En fin betraktelse över Ingmar