KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, mars 12, 2010

En händelserik dag på Simskäla

När vinden blåser tvärs på färjrännan går det att förvara förrymda isberg i de "vikar" eller fickor som färjförarna har gjort längs rännan. Men när vinden friskar i och blåser längs med rännan som den gjorde i morse blir det problem. Dussintals, nära metertjocka, isflak drev in och lade sig framför färjfästet. När jag skulle landa med skolbilen ombord tog jag fart, mumlade en bön till Fader Neptun om att grejorna måtte hålla och tvingade med vrålande motorer den skakande färjan att klättra över flerdubbla lager med 80 cm tjocka isflak. Barnen kom till skolan men i samråd med kollegan Karl-Johan beslöt vi att detta går inte längre. Här behövdes grävmaskin och lastbil. Hela dagen har grävmaskinen hackat sönder isflak och lastat på lastbil. Nu finns ett berg av is på Alören som ligger kvar till midsommar.

Bilden visar ett isflak som lätt kan förstöra färjans propelleraggregat om man kör på det. Hur kommer man förbi en sån här krabat med färjan, då? Jo, man närmar sig försiktigt, vänder förliga propellern på bromsning och föser klumpen åt sidan med propellerströmmen. Sedan kör man över isberget. Färjan kränger när hon glider över isklumpen och tack vare att hon är v-bottnad trycks isberget mot iskanten utan att komma i beröring med propellrarna, och det är ju det som är huvudsaken.

Isgrävning

Här kan campingturisterna hämta is till groggen ända till midsommar

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant info från dig...
Mässkalle..

Pettas sa...

Så blått vattnet är i rännan. Urtjusigt.