KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, mars 15, 2010

Gentlemän i bastun

Efter fyrtio minuter i bassängen i Godby simhall i dag klev jag upp och styrde stegen mot bastun. Där inne satt sex herrar i tio - elva års åldern.
"Hej, var kommer du ifrån", frågade en.
"Från de djupa skogarna i Tosarby."
"Jaha, har du snöskoter?" frågade en annan.
"Nä, jag har ingen snöskoter."
"Har du båt, då?"
"Jo, nog har jag båt. Får jag kasta på lite nu eller e ni fegisar som inga tål värma"? frågade jag.
"Nä, hörrdö, vi har bastu hemma vi, å ja brukar tåla nästan varmare än farsan", sa en ljuslockig, mager parvel.

De här unga herrarna tillhörde en skolklass som var i simhallen. Det är härligt med dagens ungar. Dom är frimodiga och pratar glatt med en gammal farbror i bastun. När jag var i deras ålder vågade jag knappt tilltala en gammal människa.

Simhallen i Godby kan rekommenderas. En del säger att det är trevligare där än i Mariebad.


Godby simhall

Inga kommentarer: