KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, mars 23, 2010

Mariebad och Godby simhall - liten turistinformation

Det finns två badhus på Åland.

Mariebad i Mariehamn är störst, dyrast, inte vackrast och kostar många skattepengar att driva. Mariebads norra fasad liknar en sardinkonservfabrik jag såg i Chile en gång.


Badhuset i Godby plågas också av dundrande driftsunderskott. Men det är en vacker byggnad. Intill simpalatset finns ett prima vandrarhem.

9 kommentarer:

Anonym sa...

De verkar som du har varit och simmat lite eller låg du bara i varmvattengropen och njöt av livet.På tal om johan på snippen som du lirade på draget.kan du dra den utan att lattja på benet då äger du.sluggo

Ole sa...

Jo, kommer just ifrån badhuset i Godby. I barnpoolen trivs jag bäst. Där e de tretti grader varmt.

Va satan Sluggo? Kännetecknet på en riktig speleman e att han stampar takten me foten!

Anonym sa...

ja men va fan man kan röra på foten utan att röra på benet. sluggo

Ole sa...

Nä, jag vet inga hur de e me dej men när jag lyfter på hälen följer benet med upp...

Åsa sa...

Angående byggnaderna, tycker jag precis tvärtom! :-)
Simmar varje måndag och trivs bra på Mariebad, men har inte varit i Godby och simmat.
Ha en bra dag!

Ole sa...

Hej Åsa! Mariebad betraktat från Nabben ser fortfarande ut som en sardinkonservfabrik jag såg i Chile. Och bortsett från det får vi vara glada för vad simhusen gör för folkhälsan.

Vad säger ni andra? Vilket hus är vackrast?

Anton sa...

Godby simhall är vackrast : ) Den är även jättetrevlig inomhus. Ljus och öppen och fräsch. Den är ju inget äventyrsbad dock.

Pettas sa...

En röst på Godby simhall i fråga vad gäller skönheten.
Vad gäller Mariebad och jämförelse utseendemässigt med sardinfabriken så finns ju likheterna även på annat sätt. Man är ju lätt konserverad (klor osv.) när man ligger i bassängen.

Evalda sa...

Jag tycker Godby simhall är bäst. Varmare och trevligare. Inte så "slamrigt". Åker man dit vid 20.30-tiden är det väldigt lugnt där. En gång var vi bara tre personer i badet. Skönt.
/Eva-Len.