KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, mars 04, 2010

Monstervågor i Medelhavet

Har man otur så har man. Det hade m/s Louis Majesty i går när hon rände in i åtta meter höga vågor som krossade fönster och dödade två passagerare.

Jag har seglat på Medelhavet i åratal. Det kan bli ett jäkla väder i området där Louis Majesty blev skadad. Det är kampen mellan den kalla luften över Massif Central och Alperna och den varma luften över Medelhavet som gör det. Med ATC's tankbåtar har jag här flera gånger gått med reducerad maskinkraft för att inte Sjöberg ska slå sönder båten. Har vi träffats av monstervågor? Jag vet inte. Jag vet bara att ett fartyg som mitt, en 250 meter lång tanker, klarar åttameters vågor fint om inte farten är för hög. Det gör också Louis Majesty. Dom blir nog litet övermodiga, skepparna på de stora passagerarbåtarna. Det är lätt att glömma havets krafter när man står på kommandobryggan trettio meter över havet och har en 200 meter lång båt med 25 000 hästkrafter i maskinrummet under fötterna.

Louis majesty körde nog för fort.


Bilden visar en annan båt. Så här kan det se ut när ett stort passagerarfartyg går i grov motsjö.


Louis Majesty. Åländska Birka Cruises beställde henne hos Wärtsilä Marine. Hon skulle tillsammans med lillasyster Birka Princess kryssa mellan Stockholm och Mariehamn. Emellertid gick Wärtsilä Marine i konkurs 1990 och när nya Masa Yards tog över hade priset på båten stigit så mycket att Birka sade upp kontraktet.

Inga kommentarer: