KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, mars 19, 2010

Närkontakt med herr Råbock

"Hämta kameran fort som ögat men var tyst", väste en viskande röst från matsalshållet när jag klev ut från sovrummet i morse. Väsandet kom från hulda makan. Hon stod som hypnotiserad och tittade på något ute på altanen.

Jag fick tag i kameran och smög fram. Där låg en råbock under fönstret och idisslade i allsköns ro. Bocken var fullt uppmärksam på oss innanför glasrutan och följde oss med blicken.

"Gomorron Haddocks, efter den här långa vintern börjar jag känna er och vet att ni inte är farliga", sa han och vände på huvudet så att jag också kunde fotografera honom i profil.

Han låg kvar en stund och idisslade färdigt medan vi drack kaffe och vatten färgat av kinesiska stjälkar och blad. Omsider drog han iväg österut mot Tosarbyskogen.

"Kom tillbaka senare, jag lägger ut äpplen", ropade frun efter honom.



Förra året räddade jag en rådjurstjej som var ute på hal is. Läs om det här >>

Inga kommentarer: