KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, mars 26, 2010

Tio år med gulvita färjor


Jag körde färja i dag. Jag erinrade mig att det snart är tio år nu, sedan jag började serva och köra landsvägsfärjor hit och dit. De första tre åren var det ett jobb och sedan blev det en trevlig pensionärssyssla.

Många roliga episoder minns jag. En sommar rullade två italienska husbilar ombord på färjan. Förarna klev ur bilarna och såg sig villrådigt omkring. De fick syn på mig i styrhytten och kom klättrande upp.

"Ciao! Io voglio pagare. Pay ticket?" sa den ene och gnuggade tummen och pekfingret i den internationella gesten som betyder pengar.

"Ciao! Nessun biglioetto. È gratis", svarade jag på min utmärkta italienska.

De båda herrarna tackade översvallande och den ene rusade ner till bilen, återvände med en videokamera och filmade mig, den hygglige representanten för nordiska färjförare, som lät italienska husbilar åka gratis.

Det finns inte så många länder i världen där man åker färja gratis.

Töftöfärjan


Örnen vilar vid färjfästet

Inga kommentarer: