KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, mars 09, 2010

32 miljoner passagerare om året åker med tidtabellbundna gula färjor


Vartsalafärjan

Destia redar de gula landsvägsfärjorna i Finland. 41 färjelinjer transporterar årligen 5 miljoner fordon och 10 miljoner passagerare. Alla Destias större färjor kör enligt tidtabell. Några färjor på rutter med obetydlig trafik kör dock vid behov.

Många ålänningar känner till Vartsalafärjan eftersom man måste åka med den om man far skärgårdsvägen från Åland till Gustavs. Om vi jämför Töftöfärjan och Vartsalafärjan så finner vi att Vartsalafärjan är större och betjänar en långt större befolkning än Töftöfärjan.

Vartsalafärjan kör på tidtabell, en gång i halvtimmen. Hur kan det fungera? Värdshuskrögaren på Simskäla hojtar att de får såå dålig livskvalitet och att turisterna skräms bort om man inför halvtimmes turlistor på Töftö- och Simskälafärjorna.

Nå, den gode Simskäla-krögaren talar i alla fall i oro för sitt företag men vissa vårdöbor som spjärnar emot turlista på Töftöfärjan gastar bara av egoism i egen sak. Förresten tror jag att Simskälakrögaren har fel. Halvtimmes tidtabell skulle öka spontanbesöken på Simskäla. Nu är turisterna villrådiga och vet inte riktigt hur färjan kör. Med en tidtabell uppsatt vid färjfästet skulle allt bli mycket klarare och folk skulle oftare ta en spontantimme eller två på Simskäla.

Hur i helvete kan 104 gula färjor i Sverige och Finland som årligen fraktar 16 miljoner fordon och 32 miljoner passagerare alla köra på tidtabell när det inte går på Åland?

En beräkning säger att trafik enligt halvtimmes tidtabell ger 40 procent lägre bränsleförbrukning än nonstop trafik.

Vartsalafärjans tidtabell http://www.destia.fi/lautat/aikataulut/vartsala.htm

1 kommentar:

Anonym sa...

väntar me spänning på fakta av dom åländska gula linjerna.sluggo