KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, april 09, 2010

H tog till att tänka själv så gott han det förstod....


Som ett viljelöst fä har Haddock ibland låtit sig påverkas av olika sekters budskap. Här menas nu inte religioner med en GUD i mitten utan det H kallar MATtreligioner, stenålderskost, GI, LCHF och vad nu de olika sekterna måtte kalla sin favorit. Någon gång har Haddock låtit sig luras och hakat på men snart har det barkat iväg mot päron, fläsk å fisk- diet igen.

"Sälspäck å braxenhuvvän, dags att börja tänka själv", sa Haddock.

LCHF kan vi skippa med en gång. Om alla äter enligt den sektens predikanter finns det mat åt bara en liten del av jordens befolkning. Och alla ska väl ha mat, eller hur?

GI och stenålderskost kan vi ägna en tanke. Det är klart att innan Mattsons i Godby och Sparhallen byggdes åt vi stenålderskost. De är vi väl spantade för. Men käka fem gånger om dagen? Nä, det tror H inte på. En stenåldersjägare gick säkert hungrig flera dagar ibland.

Haddocks trivselvikt i hans spänstiga ålder var 87 kilogram. Nu är den 97. Överviktig? Nja, siddu, Haddock tänker så här:

"När jag var i den åldern att jag ännu jagade allt som simmade och sprang på två eller fyra ben, brände jag en massa energi och behövde inga reserver för jag kunde för det mesta gå ut och hitta byte när jag var sugen. I dag, när jaktförmågan tryter, behövs 10 kg fläsk i reserv ifall mina usla släktingar har dålig jaktlycka och inte hittar föda att dela med sig av åt en gamling." (Därför är det också bra med statlig pension.)

Haddock funderar på att bilda en ny sekt, vartredjedagsätarna. Man härmar stenåldersmannen, frossar i säl, vildsvin och braxen en dag, lever på grässtrån och rötter i två. Nu väntar han bara på anhängare.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Här har du en anhängare bara jag slipper Braxen...
Mässkalle

Åsa sa...

Nu är det nog risk att du får din syster i örona... ;-)
Personligen mår jag bäst av att äta lite men ofta, så din vartredjedagsätardiet hänger jag inte med på! :-)
Rökt braxen kunde däremot vara gott någon gång igen, om inte annat bara för att få en nostalgisk kick.. ;-)
Trevlig helg!

Britt sa...

Det finns många olika namn att bolla med, men hur man än vänder och vrider på benämningarna var det LCHF-kost som Stenåldersfarfar åt.... LCHF och stenålderskost är nämligen samma sak... så den där tredagarsdieten är nog inte så dum! Stenåldersfarfar hade inte klocka och almacka, så han åt när det fanns mat och när han var hungrig. Och troligtvis åt han inte frukost!