KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, april 28, 2010

Mat till sjöss

När jag satt på Mariella i måndags och påtade i den bleka frukosten, (inget bacon, inga stekta ägg) kom jag på att det ändå inte passar att klaga. Det finns ju mat i överflöd, även om det inta smakar gott. När jag sitter likgiltig inför frukosten på NG LI-färjorna (jag har skrivit om det flera gånger förut) så tvingar jag mig själv att räkna till sjutton och tänka på sjömännen för hundra år sedan som åt bara hårt saltad och torkad mat. Den enda färskmaten på långa resor var maskarna som häckade i skorporna och ett par grisar som slaktades när det saltade fläsket tröt. Och de här sjömännen levde till 90+, nästan alla!

För att begripa oss på det här med hur man provianterar en skuta tittar vi på ett stort exemplar och lär oss hur mycket käk som går åt.



På bilden ser du Mariner of the Seas som byggdes i Åbo och överlämnades till Royal Caribbean International i oktober 2003. Skutan är 311 meter lång, 39 meter bred och kostade 650 miljoner dollar. Hon kan härbärgera 3114 passagerare och har en besättning på 1185 personer. Mariner of the Seas seglar 7-dagars kryssningar från Los Angeles till Mexikanska rivieran.

Under en 7-dagars kryssning snor man i byssan ihop 105 000 måltider åt passagerare och besättning.

På en vecka går det åt ca:

10 000 kg nötkött
6 000 kg kyckling
2 500 kg gris
700 kg hummer
1 200 kg lax
28 000 ägg
7 500 kg mjöl
2 100 kg socker
750 kg kaffe
32 000 kg färsk frukt
32 000 kg färska grönsaker
9 000 kg potatis
30 000 liter glass
1 900 flaskor/burkar öl
2 900 flaskor vin
200 flaskor whisky

Men blir dom 90+, dom som vräker i sig allt det där?

Och varför är frukosten på NG LI-båtarna så satans tråkig?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med att maten är riktig dålig på dessa båtar.

Viking Line Sverige sa...

Hej. Från vår sida är vi tacksamma för era idéer och förslag om förbättringar. Vad skulle ni vilja ändra på, gärna lite mer specificerat? Hälsningar Bertil Ekman, Viking Line Sverige