KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

lördag, april 17, 2010

Tankbåtarna håller världsmaskineriet i gång

Ni vet inget om tankbåtar, va? Tänkte väl det. Här följer en liten lektion.

Transporten av olja med fartyg är den viktigaste formen av sjöfart. Ungefär 37 procent av världens tonnage består av tankbåtar. Om alla tankfartyg gick i strejk skulle det ta bara några veckor innan världsmaskineriet stod stilla. Kollapsad världsekonomi, svält och elände skulle följa.



Efter lastförmåga delas tankbåtarna in i klasser enligt följande:

10 000 - 60 000 DWT, produkt tanker. De här båtarna kör färdigt raffinerade produkter, bensin, diesel m.m. till konsumenterna.

60 000 - 80 000 DWT, Panamax tanker. De största båtar som kan gå genom Panama-kanalen

80 000 - 120 000 DWT, Aframax (Average Freight Rate Assessment) tanker. Dessa båtar används över hela världen där hamnarna är för små och grunda för att klara större båtar.

120 000 - 200 000 DWT, Suezmax tanker. De största båtar som kan gå genom Suez-kanalen.

200 000 - 320 000 DWT, VLCC. Very Large Crude Carrier.

320 000 - 550 000 DWT, ULCC. Ultra Large Crude Carrier.

En typisk Aframaxtanker är 245 m lång och 40 m bred. Djupgående i full last är 14 m. En typisk VLCC är 350 m lång och 60 m bred. Lastat djupgående är 20 m. Stora båtar. Tre galeaser Albanus kan placeras efter varandra tvärs över en VLCC. I den trånga och grunda Östersjön slipper en fullastad VLCC inte in.

De största båt som någonsin byggts, Knock Nevis, ex Jahre Viking, ex Seawise Giant, längd 458 m, bredd 69 m, djupg. 26 m, DWT (lastförmåga) 565 000 ton. När detta skrivs är Knock Nevis under upphuggning.


2 kommentarer:

Tim sa...

Good post! As a tankerman myself I found it very interesting! Ha det bra!

Anonym sa...

Jo.. jag vet någonting om tankbåtar.... Mycket.