KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, maj 07, 2010

Att köra färja från Mariehamn till Vårdö

— Archipelago VTS, färjan Simskäla avgår från Mariehamn mot Långnäs via Koklubb, hojtade kapten Haddock i VHF-radion i morse när han styrde Simskälafärjan förbi ÅSS och Pommern.

Trafikledarrösten på VTS-centralen borta i Pärnäs, Nagu repeterade artigt informationen. Viking Cinderella gled ut från kajen och Haddock anpassade farten för att lägga färjan i hennes kölvatten. Vid Algots Ladan skiljdes fartygen åt. Cinderella fortsatte mot Kobba klintar och Stockholm och Simskälafärjan satte kursen SSO mellan Svinö och Granö för att fortsätta mot Askörännan.

En frisk nordlig vind blåste över granitkobbarna och på Föglöfjärden, där färjan stävade mot vind och sjö, bröt Sjöberg över förklaffen och spolade möckelödammet av däcket.

Vid Staholm anropade VTS-centralen Simskälafärjan och meddelade att närkontakt skulle inträffa med både ms Skarven och ms Amorella.

Skarven, på väg mot Svinö, gled akterom Simskälafärjan med några kabellängders marginal. Litet senare tog Haddock kontakt med Amorella och undrade om det var OK att mötas styrbord mot styrbord eftersom det reglementsenliga babord mot babord skulle ha inneburit en liten omväg. Amorella bekräftade att de godkände förslaget och några minuter senare skedde mötet.

Amorella och Simskälafärjan, styrbord/styrbord.

Långnäs lämnas akterut. Ms Fjärdvägen i bild.


Lilla Ängösundsfärjan passeras.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack Ole för ett litet trevligt resereportage.
Mässkalle