KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

måndag, maj 03, 2010

Dagens upplevelser och intryck


m.s. YVETTE
Byggd 1953 av Werf Gusto, Rotterdam, Holland
Längd 67,62 m, bredd 9,75 m, djupgående 3,45 m
BRT 499, NRT 249, DWT 836
Ägare 1953 – 1965 Rederiaktiebolaget Yrsa
Redare Aslög Nylund, Mariehamn
Modellen byggd av Håkan Lindberg, Åland 2008

Dagen började med ett besök hos Håkan Lindberg. Håkan är världsberömd fartygsmodellbyggare. Under hans varsamma händer växer detaljrika fartyg fram åt beställare över hela världen. Just nu bygger han en modell i skala 1:100 av ss Yrsa och det var egentligen det bygget jag skulle studera eftersom jag seglade på Yrsa i sexton månader 1959-60. Håkan har också byggt modell av ms Yvette som syns på bilden ovan. På Yvette började jag min sjömansbana. Jag var mässkalle på henne i fjorton månader.

Läs mer om mina minnen från ms Yvette >>
Läs också om mina minnen från ss Yrsa >>


Därefter for jag till Sjökvarteret och pratade litet med verksamhetsledare Kristian Öberg om Albanus förestående segling till Stornäset.

Hemkommen från stadens hank och stör satte jag mig i solen med bar överkropp för att fylla på D-vitaminförrådet. Längtansfullt betraktade jag husbåten. "Man borde nog åka ut..." Då ringde mobilen.

"Hej, va gör ni dom närmaste två, tre dagarna", hojtade kapten Bosse Sand, alltid redo, "vi kan väl göra en liten husbåtsafari i Ålands inre farvatten?"

"Passar bra", replikerade jag. Vi enades om rendesvouz i norra Lumparn i morgon.

Det kommer rapport...

Inga kommentarer: