KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, maj 20, 2010

Sällsamheter på Gotland

finns det gott om. I stället för att glo på kyrkor och Ingmar Bergmans grav (har aldrig förstått mig på den gubben) skulle jag hellre ha stannat till i hamnen i Slite och lyssnat till ett föredrag om hamnens viktiga roll i det jättelika projektet Nordstream, men stället hastades förbi. En bild av rören tagen genom bussens fönster var allt jag fick.

I norra änden av naturreservatet Digerhuvud på Fårö ligger fiskeläget Helgumannen. En inbiten skärgårdsseglare fattar genast att det finns fördelar med holmar och sund. På Gotland måste båtarna, när de inte används, dras trettio meter uppåt land med winschar.


Skepparfrun från Åland blir liten bredvid en rauk i Langhammar.

Nordstreams rörupplag i Slite.


Ingmar Bergmans grav på Fårö kyrkogård. En oansenlig sten som blivit en stor turistattraktion.
Guiden berättade: "Om någon av Bergmans kvinnor landade på flygfältet i Visby och där inte stod en taxi beställd i Ingmar Bergmans namn och väntade, var det tecken på att Bergman redan hade sällskap i sänghalmen och det var bara att vända om."

2 kommentarer:

olgakatt sa...

Tänk att du skulle vara på Gotland samtidigt som jag gjorde debut på Åland!
Nästa gång jag kommer får du hålla dig hemma! Annars!

Ole sa...

Oja, kära nån, Olgakatt! Jag blev riktigt störd när Karin meddelade, samtidigt som jag läste i din blogg, att du var på ingående till Åland. Och just då skulle vi åka till Gotland. Jag lovar! Säg till så håller jag mig hemma nästa gång. En rundtur i kulturvaggan (Sunds kommun) och en tur på sjön kan det väl bli.