KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, juni 17, 2010

Böckling

Efter att ha ätit strömming på längden och tvären, gravad, stekt, kokt och inlagd i ättika i flera dagar förkunnade Haddock i morse: "Fast jag inga har nån riktig böcklingsrök, strömmingarna ska ju hänga, vill jag nu ha böckling. Jag tänker prova röka strömming som ligger på galler."

Bärande en pyts rimsaltad strömming gick han ner till bryggan och skred till verket.

Vid lunchdags kom Haddock upp från stranden, smällde fyrtio rökta strömmingar, inlindade i Nya Åland, på bordet och kommenderade: "Ät!"

"Dom godaste böcklingar jag ätit men inte dom vackraste", sa fru H efter att ha okulärbesiktigat och provsmakat produkten.

Nu umgås Haddock med planer på modifiering av Narviröken så att den blir bättre lämpad för böcklingproduktion.

Tärnan tittar nyfiket på när Haddock röker böckling.


Dagens lunch, böckling á la Haddock.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja de ser ju inte så aptitliga ut men säkert goda... Skall nog försöka röka Harr i sommar.

Mässkalle

Pettas sa...

Voi sentää, det måste jag tipsa maken om ....

Anonym sa...

Stekt strömming är detbästa jag vet med pumpa.


RB

olgakatt sa...

Å, vad jag gärna hade varit med på det kalaset! Älskar "nyrögad" böckling!