KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, juni 18, 2010

Skärgårdslänk

blir det i dag. Den årliga servicen på Seglingefärjan är klar och Embarsundsfärjan står på tur. Därför äntrar kaptenerna Haddock och Sand, alltid redo, Alfågeln om en stund för att åka till Kumlinge och Seglinge. Från Seglinge kör kaptenerna reservfärjan till Embarsund (18 M) och så blir det att åka med olycksfågeln Skarven till Svinö.

Vid pass klockan elva anlände kaptenerna till Seglinge och byte av färja gjordes. Så här går det till: Den färja som är i tjänst, färja ett, pallrar sig ut från fästet och lägger sig att vänta ute i sundet med vajern fortfarande kopplad. Färjan som ska tas i bruk, färja två, körs in i fästet. De undre vajerrullarna i båda ändar öppnas upp med hjälp av järnspett och rep. Färja ett manövreras nu försiktigt mot färja två så att vajern går i läge. Vajerrullen stängs och låsmekanismen slås till. Voilá, ena änden klar.

Nu ska också den ände som är mot land kopplas. Färja ett backar ut i sundet igen, färja två backar ut en bit från fästet tills vajern är i lämplig höjd för att glida in i rullgapet. När vajern är på plats körs färjan åter in i fästet, undre rullen stängs och låsmekanismen slås till. Nu är färja två kopplad. Färja ett kommer nu tillbaka och lägger nosen mot färja två. Kaptenerna Haddock och Sand klättrar över till färjan. Tjänstgörande färjförare klättrar i motsatt riktning. Haddock och Sand sparkar till låsmekanismerna för vajerrullarna i vardera ände på färjan så att undre rullen öppnas och vajern rasar i sjön, vinkar farväl och sätter kursen mot nya mål.

En sådan här operation kräver manövrering med centimeterprecision eftersom man ska manövrera färjan så att vajern glider in i en fem centimeter bred springa. Oftast går det bra vid första försöket. Alla involverade är erfarna och skickliga. Hela operationen brukar ta tio minuter.

Klockan 1115 avseglades från Seglinge med reservfärjan. 1420 levererades färjan i Embarsund. Kaptenerna satte sig i Sands Fiesta och styrde mot Degerby och Skarven.

Den undre vajerrullen öppnas för att kunna ta emot vajern från färjan som närmar sig utifrån. Vajern lyfts när färjan närmar sig och när höjden är exakt passlig ska föraren manövrera så att vajern glider in mellan två stående rullar vars mellanrum är ca fem centimeter.

Möte - om inte i monsunen så i frisk sydost. Ms Finnfellow heter båten.

Möte 2, en klassisk goding i Embarsund.

Skarven

När kapten Haddock hämtade bilen i Prästö blev han anfallen av en käftande mås. Oförstående började han undersöka varför och såg en ynklig, spräcklig liten måsunge i gruset två meter framför bilen. H tog ett par steg tillbaka och plockade fram kameran. Måsmamma ställde sig beskyddande över ungen som syns på bilden. Haddock knäppte några bilder, klev oändligt försiktigt in i Forden och backade ljudöst därifrån för att låta måsmamma vara ifred med sin lilla.

2 kommentarer:

Anonym sa...

vilken manöver skulle aldrig klara av detta.sluggo

Ole sa...

Nånå, Sluggo, "sätt inte ditt ljus under skäppan." (evangelium enligt Matteus 5:14-15, Markus 4:21-25, Lukas 8:16-18 och Lukas 11:33-36)

Du skulle nog klara en sån här manöver och på Åland finns det, gissar jag, cirka trettio personer som skulle klara det.