KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

söndag, juli 18, 2010

M/s Fiskö

Nu har jag hittat en bild på henne också, m/s Fiskö, där jag var lättmatros i början på sextiotalet och där episoden med den grekiska åsnan, Ålands Drottning, utspelade sig. Det skrev jag om här i bloggen den 20 mars 2008. Läs den sanna historien igen: http://ole-bloggboken.blogspot.com/2008/03/drottningen-av-land.html

Bilden från: http://www.merimieskuvia.net/Merimieskuvia/Tervetuloa.html

Kylbåten Fiskö, rederi Gustaf Erikson, var ett vackert fartyg som, trots sin litenhet seglade nästan överallt på jorden. Under mina elva månader ombord seglade vi bland annat ett varv runt Island, varvid vi lastade frusna fårkroppar i många småhamnar. Andra länder, öar och hamnar vi besökte när jag var ombord: Cypern, Grekland, Sicilien, Kanarieöarna, Lissabon, Belgien, Holland, Tyskland, Polen, Danmark, Sverige och Finland. En slitsam period var det när vi körde blåbär från Gdynia (eller Gdansk?) till Lübeck

Om någon läsare har seglat, eller känner någon som har seglat, på Fiskö vore det kul om ni skriver en kommentar eller tar kontakt.

5 kommentarer:

Pettas sa...

Jag undrar om inte Eljer Wahlsten seglade ombord på Fiskö? Jag är inte säker men har ett vagt minne av att det kan vara så. Tag kontakt med hans döttrar, de vet säkert. Jag sänder uppgifter per mail.

ha det gott!

Ole sa...

Jag seglade med Eljer W på Yrsa. Vet inte om han var på Fskö men det är mycket möjligt. Det var ju ändå närmast personer som ännu är i livet jag åsyftade genom mitt upprop.

Det är nämligen så att på sjömanssajten http://www.merimieskuvia.net/Merimieskuvia/Tervetuloa.html
frågas det efter om det ännu finns folk i livet som seglade på Fiskö. Man ombeds kontakta webbredaktören där i så fall.

okego sa...

Seglade på Fiskö närmare 10 år, om du har frågor, kontakta mej på e-mail: akeja15@hotmail.com
okego!

Tipe sa...

i Algots Berny seglade en matros som har varit i Fiskö cirka två år 65-67. Han heter Alm och hans hemma var i Kirkkonummi. Jag har inte hört om Alm efter 1969.
Hälsningar Tipe från merimieskuvia-sajten

Anonym sa...

Torolf Wall från Hangö, seglade på Fiskö som kockstuert nån gång mellan 68-70 han hade en tvillingbrorsa som var maskinist på sommarö under samma tid tror jag.