KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, juli 06, 2010

Att bygga en kantele

Kantelen är Finlands nationalinstrument. När Stäni ringde och undrade om jag ville vara behjälplig med att bygga en tyckte jag att det lät som ett intressant projekt och bad honom komma med sina tusen år gamla träbitar (jo, Stäni påstår att den lilla träbiten som skall bli "ponsi" på kantelen är 1000 år gammal) så vi kunde köra igång.

En gammal, gammal alplanka hyvlad och sågad till lämpliga kantelemått.

Utrymme för stämskruvarna ska fräsas.

Resonanslådan borras ur.

Resonanslådan grovsnidad. Nu återstår finslipandet som ska göras med handverktyg och sandpapper.


Alla delar grovsnidade. Resonanslåda, lock och "ponsi." Nu skall delarna limmas ihop och kantelen snidas färdig efter det. Sedan ska den lackas och förses med fem stämskruvar och strängar av pianotråd. Vi gjorde denna kantele något större än förlagan och gav den ett stort och tre små resonanshål.

Alla foton: Stäni Steinbock

4 kommentarer:

Pettas sa...

Så duktiga ni är, kunniga. Intressant att få följa med i donandet!

Stäni Steinbock sa...

Tack ännu en gång för hjälpen! Jag hade nog tänkt göra mera själv men ville inte krångla till det eftersom det ju var dina verktyg etc.

Och vem sku i så fall ha tagit bilderna? :)

Hittills har jag använt .010 gitarrsträngar på de flesta av mina kanteler, men efter att ha lyssnat på Arja Kastinens kantelemusik igår på tagel- och brons-strängar ( http://www.myspace.com/arjakastinen ) har jag börjat fundera om man kunde få tag på bronssträngar nånstans, och var?

Hoppas hinna fortsätta med kantelen snarast!

Ole sa...

Nå, Stäni, det är ju bara naturligt att jag körde maskinerna eftersom jag är van med dem. Och ännu är ju bara halva jobbet gjort. Du har ännu mödosamt finputsande att göra. Det var förresten riktigt roligt att få vara med och göra embryot till en kantele.

Stäni Steinbock sa...

Roligt att du tyckte det var roligt! Det tyckte jag oxo!
Ännu har jag inte kommit så mycket längre med bygget - har bara börjat skrapa lite i klanglådan ännu samt funderat ut att jag kan limma ihop locket och klanglådan med locket underst på köksbordet och en massa telefonkataloger på.

Hur jag sen får dit denhär PONSIn vet jag inte säkert ännu - kanske man kan knyta några band runt den? Kanske 1/4 tums magnetofonband skulle vara lämpligt?