KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

torsdag, juli 22, 2010

Fridfulla dagar

"Hötter i sjökistan!, vem e de som äter opp min Iris Pseudacorus?" gormade kapten Haddock när han inspekterade nämnda planta. Svärdsliljan grävde H upp på en fjärran strand för ett år sedan och planterade på ett sankt område hemma på tomten. Plantan trivs och kaptenen väntade att den skulle blomma redan i år men nu har någon klippt av hälften av bladen. Fåren är starkt misstänkta men det saknas bevis.

I övrigt kan från denna fläck på jorden meddelas att alla invånare mår bra, som nedanfinnandes bilder visar.

Har Haddocks svärdslilja stympats...

av dom här?

Fru H vårdar ömt sin blomma, inköpt på torget i Salo...,

kapten H sysslar med sina intressen...

och familjen Svan lever i lycka och harmoni. Ungarna växer så det knakar.


Bubblan

"Jag ska börja ro drag som Törnbergs Gusta å Svante på Öjen å farsan gjorde förr", sa Haddock. Han gick ner till Träflyte, kapade 30 meter nylonlina från rullen och knöt i en stor wobbler. I linans andra ände gjorde han en stor ögla som han kan träda över huvudet. Sedan sjösatte han Bubblan, slängde i håven och begav sig ut på dragrodd.

Fru Haddocks överseende smil suddades ut när kaptenen två timmar senare kom hem med två tvåkilos gäddor.

Och här e det inga frågan om någe kätsch änd riliis. Fångsten ska ätas upp!

En fridfull fiskemetod. Man ror i sakta mak längs stränderna med draglinan om nacken.

7 kommentarer:

Pettas sa...

För det första så är det nog inte liljebaggar ni har drabbats av; så tillvida om det inte finns någon bagge i fårskocken, förstås:D.

Oj, så många gånger jag har fått ro drag (barnarbete) i Färjsundsvattnena, med en far som höll i draget och som med jämna mellanrum ropade att jag skulle ro fortare. Alltid kom vi hem med gäddor, fast så här i efterhand så tycker jag ju att han kunde ha rott och jag kunde ha hållit i draget; men det är liksom för sent nu att ändra på det. Eller så kunde vi ju ha gjort som Haddock, lagt snaran runt halsen och fått gäddor båda två om vi hade rott i par och mycket snabbare.
Man lär så länge man lever.

Ole sa...

Om man har ett sjunkande skeddrag måste man ro ganska snabbt, jo. Det är bra med en wobbler, den flyter upp till ytan om man ror för sakta.

Nä, siddu, baggarna har tagits bort från fårskocken. Det är ett mysterium med min svärdslilja. Fåren skulle väl ha käkat slätt?

Pettas sa...

Jag tror nog att du får tacka tackorna för svärdsliljans utseende. De har säkert blivit störda och lämnat den i det skick som den är. Annars skulle knappast någonting finnas kvar. Tröst är att den kommer upp i vår igen.

Valfrid sa...

Jo du det är ett viligt sätt att fiska.

Själv brukar jag hugg åt mig en täter enbåska som jag släpar efter jullan. Det vill gå lite för hårt annors fast det är bara sakta gas på Wickströmmari.

Det är ytterst sällan som det blir framåtluta gåbbar i fisktomber båt då!

Ole sa...

Har för mej att Ibert i Lappböle, frid över hans minne, släpade sumpen efter snipan i samma syfte, men också för att stoppa gäddorna levande i.

Anonym sa...

Tur att du bara fick tvåkilos gäddor! Hade du fått en tolvkilos, så hade du väl haft svårt att knyta slipsen härefter!

Valfrid sa...

Jodå de går bra, men jag har fiskhåll i jullan och en täter enbåska bromsar lite mera än sumpen!