KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

onsdag, juli 28, 2010

Röka braxen

kan man göra på olika sätt. Om man vill röka sin braxen samma dag som den fiskats är det bäst att klyva och stycka fisken för att den ska hinna bli lagom salt innan rökningen.

Man tager två nyfiskade braxnar.

Man filear fisken men ryggbenet får sitta kvar i den ena halvan. Och huvudet SKA sitta kvar på sin bit. Skär varje fiskhalva i tre bitar, strö salt på bitarna och låt ligga 3-4 timmar.

Ladda röken. Sätt fyr.

Prata med tackorna medan fisken röks. I Haddocks fall finns det både vita

och negrer att prata med.

En timme i röken. Klart.


Frossa och njut.

8 kommentarer:

Pettas sa...

Och här har det regnat i natt! Om det har med dina kalsonger att göra kan man ju inte veta så säkert, men nog tycks det ha på sig. Häng ut dem nu så skiner solen hela dagen igen:D.
Ha en bra dag Haddocks!

Ole sa...

Liljor i storseglet! Ska jag hänga ut kalsongerna nu efter morrondoppet, eller vill du ha mera regn?
En skön dag önskar vi ävenledes er på Pettas!

Valfrid sa...

Jag påminner mig om att den gode kaptenen måsta byta botten i röken. Så vill det bli när man saltar före. Prova en gång att salta efteråt så ska du få se på goder fisk och röken håller längre också. 1L vatten och 1dl grovsalt koka upp så att lagen blir ljummen. Lägg i fisken direkt från röken. Flundror 15min Abborer 20 min Sik 30min och mer om han är tjocker. Braxen har vi inga så där vet jag inte hur länge det skall va. Skall man äta fisken mesamma så låt ligga lite längre. Räkor bli fina, bred ut frysta räkor på gallre låt vara 5-10 minuter så att dom tinar i röken lägg fram å tebaks i saltlakan och njut. Räkorna blir bra utan att salta också men jag vill ha lite salt jag.

Ole sa...

Jo, jäklar, spånbyttan höll bara fem år! Men nu har jag börjat spola ur den med Bocknäs härtappade VSOP efter varje rökning. Tack för tipset. Ska provas pronto. Och räkor ska jag prova, absolut!

Valfrid sa...

Ljummen kanske var fel ord, man måst nog värma lite mer för att få saltet att smälta.

Jag tycker i synnerhet att aborrarna blir bra att salta efteråt. De blir lite saftigare.

Lycka till

Evalda sa...

jag tycker också att rökt fisk (abborre) blir godare om den legat i saltlag efter rökningen. En annan fundering - vi får en fisk som heter sutare nu och då i Kyrksundet(har aldrig stött på en sån firre innan jag "hamnade" i Sund). Har googlat lite på den och det finns dom som skriver att det finns inte fisk som smakar bättre än rökt sådan. Har du provat?

Ole sa...

Jo, karpfisken sutare lär ska vara en av dom godaste matfiskar som finns. Jag har aldrig fått någon och därför aldrig smakat. Sutaren kan ju bli stor, upp emot fem kilo. Nästa gång du får en sutare, Evalda, tar du och käkar upp den!

Anonym sa...

Vi brukar få sutare ibland i Kimito, kanske en vartannat år. Vi brukar nog äta den om vi inte har riktig fisk, men inte tycker vi att den är speciellt god. Vi har dock aldrig rökt sutare. Måste prövas.
Captain Morgan.