KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, augusti 27, 2010

Dongerikläder

Så här var det: På 1600-talet vävdes i Indien ett tjockt, vitt bomullstyg som användes till så vitt skilda saker som kläder, tält och segel. Någon kom på att färga tyget med indigo och detta blåa tyg såldes först vid Fort Dungri nära Mumbai. Sjömän gillade tyget som de kallade dungaree (engelska) och började sy byxor av det. Dongeribyxan var född.

Massproduktion av dongeribyxor startades i Genua, sannolikt någon gång på 1700-talet. Genua var på den tiden en självständig republik och en stormakt på världshaven. De första byxorna gjordes åt marinen som behövde slitstarka plagg som kunde bäras våta, med uppvikta ben och framförallt kunde tvättas genom att släpas i nät efter fartygen.

När man började tillverka dongerityg i Europa skedde det i Nîmes i Frankrike och tyget kallades serge de Nîmes vilket snart förkortades till denim som tyget heter ännu idag.

Och i Genua sydde man så mycket byxor att de snart började kallas blu di Genova vilket på franska blev bleu de Gênes och det förkortades snart till gênes och det blev jeans på engelska.

År 1850 började Levi Strauss sälja dungarees åt guldgrävare och gruvarbetare i Kalifornien och resten av av jeansens segertåg över världen känner vi till.



Går det att våldta en kvinna som bär jeans? Det trodde inte en domstol i Rom år 1999 när den frikände en man som var åtalad för våldtäkt. Domstolen ansåg att det är omöjligt att få av en kvinna jeansen utan en viss medverkan från henne själv.

Men domen överklagades till högre instans och 2001 konstaterade Italian Supreme Court of Cassation att det kanske ändå går att slita av en kvinna jeansen utan att hon hjälper till.

Och i Nord Korea är det förbjudet att bära jeans.

Cirka 1958 när bloggskrivaren började köpa dongeriplagg var det märket Lee som gällde, i alla fall till sjöss. Wrangler, Levis och andra var okänt på dom båtar jag seglade. Lee skulle det vara. Vi hade både blusar, mössor och förstås byxor av märket Lee och vi kallade plaggen dongerikläder!

4 kommentarer:

Anonym sa...

59 när jag gick till sjöss så var det nog samma på de svenska fartygen,Lee var det som gällde och på hemvägen stod vi och skurade byxorna med rotborste och soda för att få de ljusare.

Mässkalle

Åsa sa...

Vilken historielektion vi fick, tack för det! =)
Kan berätta att jag skämdes för mina kompisar, när pappa kallade jeansen för dongeribyxor.. ;-)

Pettas sa...

Jag säger detsamma som Åsa. Väldigt intressant med hela byxhistorien. Tack för det!

Monica P sa...

Jag är född 1942. I vår lantliga ort i Jämtland blev det inte vanligt med jeans förrän på 50-talet och jag fick mina första när jag var 13-14. Med gylf! Tjejbyxor hade förr blixlås i sidan. Min kusin som var präst tittade MYCKET ogillande på mina byxor som jag var så stolt över...