KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

tisdag, september 14, 2010

عيد الأضحى
















Eid al-Adha står det i rubriken. Det är arabiska och namnet på Eid-fest nr två i den islamiska religionen.

Nu har ni, kära bloggläsare, blivit matade med bilder från Jönköping i flera dagar och det är dags för en liten lektion i Islam igen.

Det förhåller sig nämligen så att när jag skrev om Eid al-Fitr , som är den stora muslimska tredagarsfesten som markerar slutet på fastemånaden Ramadan, fick jag det att framstå som om muslimerna skär halsen av mängder av djur under den festen.

Det stämmer alltså inte. Den andra Eidfesten,  Eid al-Adha, inträffar ungefär sjuttio dagar efter slutet av Ramadan. Festen firas för att minnas Abraham (Ibrahim) vars lydnad mot Gud (Allah) var så stor att han var villig att offra sin ende son Isak (Ismail) trots att djävulen försökte övertala honom att inte lyda Gud. Det är under den festen muslimerna festar på miljoner får och nötkreatur som inte får bedövas innan man skär halsen av dem.

Fast själv tror jag mer på hammare och spik, kompass och sextant, än på Gud.

Filmen visar hur det kan gå till i Libyen när ett får halal-slaktas.

3 kommentarer:

Marianne sa...

Ja, det är rätt blodigt. Inte så trevligt direkt. Nu ska jag kika mer på Jönköping.

God kväll!

Pettas sa...

Och åter igen blev jag vegetarian en stund...

Anonym sa...

Konstigt ...att slagta människor är okej för många men inte slakta djur....