KOMMENTERA! Det går bra att kommentera direkt under inläggen. Lättast är dock att kommentera på facebook. sök "Kapten Haddock" på facebook

fredag, september 10, 2010

Eid al Fitr

För jordens ettusentvåhundra miljoner muslimer är denna dag något som kan jämföras med vår julafton. Vid soluppgången börjar Eid al Fitr, den tre dagar långa festen som följer efter fastemånaden Ramadan.

Skepparen har i denna blogg tidigare oroat sig över det sätt på vilket maten transporteras till de festande muslimerna.

Våra grisar behandlas inte särskilt respektfullt inför julen men frågan är om inte halal-slakten av får och kritter inför Eid al Fitr är ett stycke värre.

Eftersom bloggskepparen själv är medskyldig till åttiotusen tackors död under vidrigt grymma förhållanden vill han vädja om måttfullhet och medkänsla nu när halsen ska skäras av några miljoner får.

Bloggskepparens berättelse om sin tid som fårtransporterande sjöman har funnits här i bloggen länge. Nytillkomna bloggläsare som inte har läst den finner den här >>

Eid sa'īd önskar bloggskrivaren alla muslimer.


Döda oss med respekt...

3 kommentarer:

olgakatt sa...

Jag läste din berättelse om fårtransporterna. Fy bubblan...
Lyckligtvis är halalslakt förbjuden i alla fall i Sverige så det australiska lammkött vi får hit är förhoppningsvis slaktat på plats, och hitskickat i fryst form.
Men vi ska inte förhäva oss - det går gräsliga transporter genom Europa från oss, fr a av hästar som ska bli mat i sydeuropa.
Själv köper jag numera bara kött från ekologiska gårdar som slaktar själva. Och mycket gärna lamm.

Marianne sa...

Jag har hört någonting om att halalslakten i Sverige sker med bedövning, fast jag vet inte alls.

Men jag tror du tänker på Eid al-Adha, offerhelgen? Den kommer om någon månad, det är då man firar att Abraham när han skulle slakta sin son slapp göra det. Och den är inte rolig här, kan jag berätta. Nu har vi flyttat, men tidigare bodde vi mitt emot en liten moské där de slaktade en ko på Eid al-Adha. Vi väcktes av ett illa råmande, sedan stank det blod hela dagen. Nu slipper vi det, här märker vi inte av det om vi inte ger oss ut.

Den här helgen, Eid al-Fitr eller Seker Bayram, kan man också kalla sockerhelgen (direktöversättning från turkiskan), så nu är det mer sötsaker som gäller. Vi gav 2 kg kakor till vakterna i området : )

Ole sa...

Tack Marianne. Eid al Adha, offerhelgen, naturligtvis. Det här kräver nog en rättelse i ett nytt inlägg i bloggen. Ska göra det när jag kommer hem från Jönköping.